روابط عمومی ها در کشور ارگان زیر شیروانی هستند

Printer Friendly and PDF

رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان گفت: روابط عمومی باید رصدخانه‌ای مثل هواشناسی باشد و سنسورهایش در بخش‌های مختلف کار کند تا با تغییر ذائقه جامعه، نوع فعالیت‌های خود را تغییر دهد.



به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به نقل از خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، نعمت الله اکبری امروز (چهارشنبه) در گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های دولتی و خصوص که توسط جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: روابط عمومی یک ارگان زیر شیروانی در کشور شناخته می‌شود در حالی که در دنیا موضوع روابط عمومی، افکارسنجی و نظرسنجی خیلی مهم تلقی می‌شود و دوشادوش ارگان‌های اجرایی حرکت می‌کند. 



وی افزود: اقتصاد دانش محور که در برنامه چهارم توسعه درست به کار رفته بود، توسعه مبتنی بر دانایی بود اما بعد دانایی بد ترجمه و متأسفانه در کشور بد فهمیده شد. مثلث دانایی محور شامل سه رکن ICT، R&D و سرمایه انسانی است. 



رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با بیان اینکه کشورهایی امروز فعالیت اقتصادی دانش بنیان دارند محدود هستند، گفت: سنگاپور کشوری است که در آن فعالیت‌های دانش بنیان به صورت جامع مطرح شده است و دارای بالاترین رتبه کسب و کار در جهان است و رتبه یک اقتصاد دانایی محور در جهان را به خود اختصاص داده است. بنابراین همه سه ضلع این مثلث باید با همدیگر هماهنگ باشند تا یک اتمسفر دانایی محور ایجاد شود و فضای اقتصاد دانایی محور یا دانش بنیان شکل گیرد. 



اکبری اضافه کرد: اگر این سه ضلع با هم رشد نکنند نه تنها در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه هزینه هم ایجاد می‌کند. سرمایه انسانی شامل نیروی انسانی به اضافه تخصص، تجربه، دانش و سلامتی است. در کشور نه تنها نیروی متخصص کم نیست بلکه اضافه بر سازمان هم نیرو داریم. نرم تحصیل دانشجویانمان 25 درصد از نرم جهانی بالاتر است و دو هزار و 858 مؤسسه آموزشی در کشور داریم که ما را در زمینه نیروی انسانی متخصص جلو انداخته است. اما دو عنصر ICT و R&D را باید هماهنگ با این تخصص ارتقاء دهیم. 



وی ادامه داد: کشور قرار است در سال 1404 جایگاه اول علمی و اقتصادی منطقه باشد و پنج درصد از GDP را باید به R&D اختصاص دهد. در حالی که هنوز در این موضوع به 0.3 درصد هم نرسیده‌ایم. 



رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان گفت: اگر نرخ بیکاری استان اصفهان 17.3 درصد است و 4.2 درصد از متوسط بیکاری کشور بیشتر است، در حوزه تخصص نرخ بیکاری ناگفتنی می‌شود. اصفهان استانی با 327 هزار دانشجو است که بعد از تهران بیشترین متخصص را دارد پس نرخ بیکاری آن در برخی رشته‌ها تا 70 درصد هم می‌رسد. 



اکبری افزود: ICT یکی از رکن‌های اساسی جامعه دانایی محور است و اگر ما مدام از شهرهای هوشمند صحبت می‌کنیم، نباید فقط ادا و اصول چنین شهرهایی را داشته باشیم. متأسفانه هنوز 55 درصد خانه‌ها در اصفهان کد پستی درستی ندارند. هنوز کوچه‌های ما در اصفهان 18 آدرس دارند. در سرشماری اخیر به دلیل رعایت نکردن برخی از کدهای پستی در برخی از روستاها و شهرهایمان رشد 130 درصدی جمعیت را داشته‌ایم. 



وی اظهار کرد: دانایی محل تلاقی دانش و عمل است. 55 درصد فعالیتی که ما در کشور می‌کنیم تولید دانش است اما دانایی تولید نمی‌کنیم. اصفهان روزگاری شهر دانایی محور بود اما امروز نمی‌توانیم از اصفهان به عنوان شهر دانایی محور نام برد. روزگاری اصفهان برج‌های کبوترخانه و قنات‌هایی داشت که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد که عین اقتصاد دانش بنیان بوده است. 



رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان به دو مثلث دیگر یعنی مثلث تشخیص، تحلیل و تصمیم و مثلث افکار عمومی، روابط عمومی و افکارسنجی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی‌ها در مثلث اول حرف اول و در مثلث دوم بستر کار هستند. 



اکبری اضافه کرد: اطلاعات باید از طریق روابط عمومی‌ها به مدیران مجموعه برسد. متأسفانه در ارگان‌های ما ضلع افکارسنجی تعطیل است. وقتی دستگاه‌ها پاسخگو نباشند و وقتی دولت پاسخگو نباشد اتمسفر حاکم بر دستگاه اجرایی موجب می‌شود که تعریفی برای روابط عمومی نداشته باشیم. نیاز است تشخیص، شناخت و تحلیل را در ارگان‌هایمان استوار و با بررسی گام به گام تصمیمی درست اتخاذ کنیم. 



وی ادامه داد: روابط عمومی باید رصدخانه‌ای مثل هواشناسی باشد و سنسورهایش در بخش‌های مختلف کار کند و بتواند با تغییر ذائقه جامعه، ذائقه فعالیت‌های خود را تغییر دهد. 



رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان افزود: اگر دستگاه‌هایمان پاسخگو باشند، روابط عمومی‌ها خود به خود فعال می‌شوند. مرحله شناخت مرحله بسیار مهمی است چرا که در آن فرصت‌ها و تهدیدها تعیین می‌شود. شناخت در دستان روابط عمومی‌هاست و آن‌ها نباید خود را محدود به تکثیر بروشور و چاپ بنر کنند.