همایش و کارگاه چگونگی تدوین و ارزیابی طرح‌های پژوهشی برگزار شد

Printer Friendly and PDF

همایش و کارگاه چگونگی تدوین و ارزیابی طرح‌های پژوهشی در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد که در آن رییس و معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان و مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان به سخنرانی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، محمود مرآثی چهارشنبه (13 دی ماه) در این همایش و کارگاه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی و غیردولتی است و از همان روزهای آغازین انقلاب، به فرمان امام (ره) تاسیس شد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی در زمینه علوم انسانی و علوم پزشکی فعالیت می‌کند. در زمینه علوم انسانی در گروه‌های مطالعات اجتماعی-فرهنگی شهر، مطالعات گردشگری شهر، مطالعات کالبدی شهر فعالیت دارد. همچنین در حوزه علوم پزشکی، مرکز خدمات درمان در منزل و سلامتکده طب سنتی و آزمایشگاه تشخیص طبی در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان فعال هستند.

مراثی ادامه داد: هم اکنون پنج مرکز آموزشی در سطح شهر اصفهان، یک مرکز در شاهین‌شهر و یک مرکز در زرین‌شهر زیر نظر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان فعال هستند که سالانه حدود 20 هزار نفر در کلاس‌های آموزشی آن شرکت می‌کنند.

پژوهش همچون فرزند ناخواسته‌ای که به دنیا می‌آید، خواهان ندارد

همچنین مهدی ژیان‌پور اظهار کرد: پژوهش سال هاست که در کشور ایران دچار سوءتفاهم است و همچون فرزند ناخلف و ناخواسته ای که به دنیا آمده است خواهان ندارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: جهاد دانشگاهی یکی از مهم‌ترین اجزای نظام ملی نوآوری سازمان پژوهش و فناوری در کشور است که نقش حلقه واسط را میان دولت، صنعت و دانشگاه بازی می‌کند.

وی ادامه داد: گسترده دیدن اولین نکته‌ای است که در مشاهده روند انجام پژوهش و اجرای پروژه اهمیت دارد؛ دومین نکته در روند یک پروژه پژوهشی، قایل بودن به زمان و حوصله است. گاهی سازمان ها برای پژوهش عجله دارند درحالی که برای پژوهش نیاز به غوطه‌وری در اسناد و مطالب ضروری است.

ژیان‌پور افزود: سومین نکته که در پروژه اهمیت دارد نیاز به نظارت و راهبری است و رویکرد حاکم در جلسات باید با نظارت دقیق و کمک بر ارتقاء باشد چراکه جلسات منظم باعث راهبری پروژه در مسیر اهداف انتخاب شده خواهد شد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، چهارمین نکته در پژوهش را ضرورت هنرمندانه دیدن امور پژوهش عنوان و اظهار کرد: پژوهش محدود به یک چارچوب یکتا و مشخص نیست و می‌توان در آن به خلاقیت و نوآوری دست زد.

وی با بیان اینکه پنجمین نکته در پژوهش نیاز به تعامل و انعطاف است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مبنای یک پروژه شرح خدمات است؛ شرح خدمات باید بسیار دقیق و مبنی بر دستاوردها باشد؛ شرح خدمات یک متن مقدس نیست و می‌تواند جهت ارتقاء و پیشبرد اهداف دستخوش تغییرات شود.

سیاست‌گزاران به امر پژوهش اهمیت دهند

محمد آقاسی تاکید کرد: در پژوهش‌هایی که در سازمان‌های مختلف و دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد، خروجی و برونداد از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: با بودجه یک میلیون تومانی و با بودجه صد میلیون تومانی می‌توان پژوهشی را انجام داد، اما خروجی آنها بسیار متفاوت خواهد بود.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ادامه داد: سیاست‌گزاران باید به امر پژوهش اهمیت ویژه‌ای دهند و نیازهای این امر را با مطالعه و بررسی به درستی شناسایی کنند.

همچنین محمدرضا قاسمی، مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان پیرامون فعالیت سازمان‌ها در حوزه وظایف خود گفت: به‌عنوان نمونه شهرداری اصفهان در حدود 10 سال گذشته وظایفی داشته که اکنون سردرگمی در بعضی امور رخ داده و در حوزه‌های گوناگونی چون سلامت، طراحی دوچرخه و بسیاری جوانب دیگر فعالیت دارد که این وظایف باید اصلاح شود.

نیازسنجی امری بسیار مهم در فرایند پژوهشی است

سعید ابراهیمی، با بیان اینکه نیازسنجی امری بسیار مهم در فرایند پژوهشی است، اظهار کرد: نسل‌های توانمندی را در کشور شاهد هستیم اما سازوکارهایی که آنان را به رسمیت بشناسند و آن‌ها را حمایت کنند، وجود ندارد.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان اضافه کرد: هرکدام از سازمان‌ها می‌توانند توان و ظرفیت خود را برای انجام فعالیتی اعلام کنند و با در کنار هم قرار گرفتن این ظرفیت‌ها می‌توان فعالیت‌های موثری انجام داد و به موفقیت رسید.