پرونده دومین دوره جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود بسته شد

Printer Friendly and PDF

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، عصر چهارشنبه (سوم خرداد ماه) دومین جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده رود همراه با نکوداشت محمد کلباسی از داستان نویسان مطرح و پیشکسوت اصفهان و ایران به همت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.

جشنواره داستان‌نویسی زاینده‌رود بین‌المللی می‌شود

در ابتدای این مراسم داریوش اسماعیلی معاون فرهنگی جهاد  دانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: کشف استعدادهای نو و حمایت از خالقان این نوع ادبی در شرایطی که طی سال‌های گذشته توجه در خوری از سوی دست‌اندرکاران محلی به این مهم به عمل نیامده و همچنین جلب توجه همگان به مسئله زاینده‌رود به منزله شریان حیات بخش منطقه و تأثیرات غیرقابل‌انکار آن در زندگی در تاریخ و تمدن و فرهنگ و روح مردم این منطقه ما را بر آن داشت تا ایده جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود را مطرح کنیم.

وی افزود: ویژگی‌های منحصر به فرد دوران دانشجویی از جمله برخورداری از حساسیت ویژه نسبت به مسائل اطراف خود و پرسشگری و روح نقاد و حقیقت جو و پویا و با نشاط، بستر دانشجویی را مناسب‌ترین بستر اجرای این مهم می‌کند، تا به گره زدن این محیط در زمینه ادبی با مشکلات جامعه شاهد آفرینش و خلق آثار هنری ماندگار گردیم.

معاون جهاد دانشگاهی اصفهان خاطرنشان کرد: طرح این ایده با معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استقبال و مشارکت جدی دوستان در دوره گذشته و همراهی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان در این دوره و حمایت‌های بی‌دریغ معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی در همه این دوره‌ها امروز منجر به تولد و استمرار جشنواره زاینده‌رود شده است.

ارسال 400 اثر از 210 دانشگاه به دبیرخانه جشنواره

وی تصریح کرد: جشنواره‌ای که به دنبال این است تا به یکی از معتبرترین جوایز ادبی داستانی کشور تبدیل شود، امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور بتواند به عنوان جشنواره‌ای بین‌المللی در حوزه داستان کوتاه تبدیل شود، ارسال حدود 400 عنوان داستان در 3 بخش آزاد، ویژه و داستان کوتاه از بیش از 210 دانشگاه و موسسه آموزش عالی مهر تأییدی است بر گام‌هایی که از 93 تا کنون برداشته‌ایم.

اسماعیلی بیان کرد: برپایی کارگاه‌های داستان‌نویسی در طول زمان برگزاری جشنواره با حضور نویسندگان صاحب نام و اساتیدی که صمیمانه دعوت ما را پذیرفتند از دیگر اقداماتی است که در جهت توجه به آموزش و تداوم پویایی جریان‌های ادبی ویژه علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در این دوره 53 درصد از شرکت‌کنندگان آقایان و 47 درصد بانوان بوده‌اند که از این میان 57.3 درصد آثار رسیده از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، 20 درصد از دانشگاه‌های آزاد، 8 درصد از آثار پیام نور و 8 درصد نیز از مؤسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی بوده است.

معاون جهاد دانشگاهی اصفهان اظهار داشت: براساس مقاطع تحصیلی، اثار شرکت‌کنندگان 47 درصد در سطح کارشناسی، 24.5 کارشناسی ارشد و 17 درصد دکتری و دکتری تخصصی است، نویسندگان آثار رسیده اغلب در گروه سنی 25 تا 34 سال بوده و 48.6 درصد از این جمعیت را تشکیل داده‌اند، پس از آن گروه سنی کمتر از 24 سال با 31.5 درصد قرار دارد که نشان از روح جوان و بالنده جشنواره دانشجویی است.

وی افزود: داوری آثار این دوره توسط بلقیس سلیمانی، مهدی یزدانی خرم و سیاوش گلشیری از داستان نویسان معاصر صورت گرفته که در مرحله پایانی داوری به 18 داستان برگزیده و شایسته تقدیر ختم گردید، دغدغه نسبت به مسائل روز جامعه و خلاقیت در موضوعات و پرداخت هنرمندانه آن‌ها و رعایت ایجاز در بیان داستان از نقاط قوت برخی آثار رسیده به شمار می‌آیند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: هر چند بی توجهی نسبت به دستور زبان فارسی، عدم رعایت درست نویسی، تأثیر غیرقابل‌انکار سینما و سریال‌های تلویزیونی بر آثار، بی توجهی به فرم متناسب با مضمون داستان‌ها، انتخاب نامتناسب عناوین داستان‌ها و همچنین تقلید سطحی از آثار بزرگان از جمله آسیب‌های آثار رسیده به شمار می‌آیند.

توصیه معاون وزیر درباره قصه‌گویی

در ادامه مهدی فیض، معاون پرورشي و فرهنگي وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره داستان کوتاه زاینده رود  با اشاره به قصه های قرآنی، اظهار کرد: در اولین دوره این جشنواره بنده مسئولیت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور را برعهده داشتم.

وی بیان کرد: ما تصور می‌کنیم که در قرآن قِصه زیاد گفته شده است، در صورتی که در قرآن به جای قِصه، "قَصه" آمده و در ادبیات عرب، «قَصه» به‌ معنای خلاصه‌ای از یک قِصه است؛ به عبارت دیگر، قرآن بدون پرداختن به حواشی و زوائد ماجرا، اصل داستان را بیان کرده است.

فیض افزود: خداوند در ابتدای سوره یوسف می‌فرماید: «ما احسن القَصَص یعنی بهترین قَصه‌ها را با وحی کردن این قرآن بر تو می‌خوانیم که منظور همان ماجرای حضرت یوسف است و سی سال از زندگی حضرت یوسف را در ۱۵ صفحه به صورت خلاصه بیان می‌کند و شاید بتوان از این شیوه قرآن برای بیان داستان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: تمام داستان‌های قرآن با امید به لطف پروردگار به پایان می‌رسد و لذا ما نیز در مقام فردی که قصه می‌نویسد، توجه کنیم که داستان چگونه تمام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: به این نکته توجه داشته باشیم که پایان داستان بسیار مهم است، آیا با امید پایان می‌یابد یا با ناامیدی و لذا ایده گرفتن از قرآن می‌تواند در داستان‌نویسی کمک شایانی به ما بکند.

 

جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود قائم به فرد یا گروه نباشد

هچنین در این مراسم، سیاوش گلشیری مدیر سازمان دانشجویان  جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و دبیر علمی دومین دوره جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده رود اظهار کرد: اولین روزهای پاییزسال ۱۳۹۳ بود که با همفکری همکاران ایده برپایی جشنواره‌ای دانشجویی در زمینه داستان کوتاه مطرح شد و همه با انتخاب عنوان زاینده‌رود برای این جشنواره اشتراک نظر داشتیم.

وی افزود: کارهای اجرایی جشنواره به سرعت انجام شد که البته بدون یاری و پشتیبانی مدیران خوشفکر جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سایر همکاران و دوستان هیچگاه انجام این کار ممکن نبود.

مدیر سازمان دانشجویان  جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: اکنون با اختتامیه دومین دوره جشنواره و بعد از فراغت از خواندن آثار ارسالی، به این فکر می‌کنم که فایده اجرای چنین برنامه‌هایی چیست و آیا می‌توان به جای صرف این همه وقت و انرژی و سرمایه، تنها بر خواندن و نوشتن متمرکز شد، فقط برای خودمان بنویسیم و دایره ما محدود به خودمان باشد، مثل دیگرانی که در انزوای خویش به کار خود مشغول هستند.

گلشیری اضافه کرد: اما جشنواره فضایی است که بودن تو را در گرو حضور دیگری معنا می‌بخشد. اثر من هنرمند در مواجهه با آثار دیگرآن است که منیت می‌یابد و این خود در گرو شور با هم بودن و در کنار هم ایستادن است.

وی بیان کرد: جشنواره داستان کوتاه زاینده رود بر پایه چنین هدفی است که به کار خود ادامه می‌دهد و امید است که هیچ‌گاه چنین اتفاقاتی قائم به یک فرد، جمع یا گروهی مشخصی نبوده و همچون زنده رودی که در نبودشان بر بی‌کرانگی بستر خاطرمان روان است و نیز همچون مکتب داستان‌نویسی اصفهان که همیشه و همواره در داستان‌های ما خانه کرده است، جاری باشد.

تجلیل از تلاش‌های چندین ساله محمد کلباسی

بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود به بزرگداشت محمد کلباسی اختصاص یافت. در این بخش، ابتدا مستندی از زندگی محمد کلباسی به همراه نظر دیگر بزرگان داستان نویسی کشور درباره ویژگی‌های شخصیتی او پخش شد که مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.

در ادامه محمد کلباسی به سخنرانی پرداخت و با تشکر از برگزاری این مراسم اظهار کرد:  جمال زاده در کتاب یکی بود یکی نبود، مرد بسیار شجاعی است و  شش داستانی که از او چاپ شده حکایت از مردی دارد که در آغاز با چه شجاعتی این داستان ها را نوشت و پدر جمال زاده نیز از او شجاع تر بود چرا که قهرمان بزرگ دوره مشروطه بود.

نویسنده کتاب نوروز آقای اسدی ادامه داد: جمال زاده وقتی "یکی بود یکی نبود" را چاپ کرد زمان جنگ بود و اوضاع کشور بهم ریخت و سوم شهریور پیش آمد و از آن زمان به بعد دیگر جمال زاده قلم بر زمین گذاشت و سکوتی طولانی کرد و پس از دوباره دسا گرفتن قلم حکایت هایی نوشت که دیگر رنگ و بوی "یکی بود یکی نبود" را نداشت و کسی که دوباره جمال زاده را به نوشتن ترغیب کرد صادق هدایت بود، هدایت به ما فهماند داستان چیست و داستان نویس را از داستان جدا نکرد.

وی افزود: بعد از آن هدایت نشان داد که دوره رمان های رئالیستی قرن ۱۹ تمام شد هدایت از خودش گفت و پس از هدایت نیز نویسندگان بنام بسیاری پا به عرصه گذاشتند اما در اصفهان پس از میرزا حبیب اصفهانی کسی کاری برای ادب اصفهان نکرد.

کلباسی با اشاره به تشکیل انجمن ها و کار آن ها در اصفهان گفت: امیدوارم این انجمن هایی که در اصفهان پا گرفته بتوانند سنتی را که حلقه جَنگ با آن همت و وجود آن مردان گذاشتند ادامه دهد و این باعث خوشحالی است که می بینم دوستان به خصوص بانوان داستان هایی را منتشر می کنند و این بزرگ ترین آرزوی من است که جوانان بتوانند در داستان نویسی پیشرفت کنند و امیدوارم تحقق پیدا کند

در پایان این مراسم از تلاش‌های چندین ساله محمد کلباسی در عرصه داستان‌نویسی تقدیر به عمل آمد، محمد کلباسی متولد مهر ماه 1322 در اصفهان است و از اعضای انجمن ادبی صاﺋﺐ و از بانیان شکل‌گیری جنگ اصفهان محسوب می‌شود، او مدرک لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه اصفهان و دوره فوق لیسانس ادبیات تطبیقی را در دانشگاه تهران گذراند.

او در دانشگاه تهران از حضور استادانی چون عبدالحسین زرین‌کوب، شفیعی کدکنی، دکتر حق‌شناس، مهرداد بهار، سیمین دانشور و اسلامی ندوشن بهره برده و تا سال 1358 به تدریس در دانشگاه‌های شهرکرد و خوراسگان مشغول بوده و پس از آن به مدت دو سال در دانشگاه ملی استرالیا (کانبرا) تدریس کرد و کُرسی ادبیات فارسی آن دانشگاه را بنیاد نهاد.

از آثار وی می‌توان به مجموعه داستان‌های «سرباز کوچک» کتاب زمان 1358، «مثل سایه مثل آب» نشر نقش خورشید 1380، «صورت ببر» نشر آگاه 1388 و «نوروز آقای اسدی» نشر چشمه 1390 اشاره کرد، همچنین ترجمه کتاب دو جلدی «ادبیات و سنت‌های کلاسیک» نشر آگاه 1376 با مشارکت مهین دانشور نیز در کارنامه وی اثر بسیار ارزنده‌ای است؛ ضمناً مجموعه داستان «او» از طرف انتشارات چشمه در دست چاپ قرار دارد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره در بخش های آزاد، ویژه(زاینده‌رود) و کوتاهِ کوتاه

در بخش شرکت کنندگان آزاد، با حضور مهدی یزدانی خرم، علی خدایی، بلقیس سلیمانی، فرهاد کشوری و سیاوش گلشیری، از "وحیده ابراهیم زاده" کارشناس مهندسی معماری دانشگاه آزاد مشهد و نویسنده داستان شهر آنوسی‌ها، "ارشاد ازغ" کارشناس علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان سنندج و نویسنده داستان او از چه کسی فرار می‌کرد، "سینا برازجانی" کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از موسسه آموزش عالی خرد بوشهر و نویسنده داستان غربی، "سعید رضایی" کارشناس اعضای مصنوعی و وسایل کمکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نویسنده داستان مرداب، "نوید ظریف کریمی" کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و نویسنده داستان حوری، و همچنین "عرفان مهبد" کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه آزاد واحد خمین و نویسنده داستان تصویری از من تقدیر شد.

در این مراسم همچنین با حضور محمد کشاورز، کیهان خانجانی و محمد کلباسی، در بخش داستان کوتاهِ کوتاه، از "ریحانه کفشچیان" کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه سوره و نویسنده داستان تایپینگ، "زهرا اصلانی" دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد رودهن و نویسنده داستان خودباخته و "فریبا رحمانی" کارشناس ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد تهران مرکز و نویسنده داستان کفش تجلیل شد.

در بخش ویژه نیز، از "الهه امینی" کارشناس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه اصفهان و نویسنده داستان بستر، "پویا منشی زاده" دکترای مهندسی برق از کشور هلند و نویسنده داستان زخم‌های زاینده‌رود، "حمید بابایی" کارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه آزاد تهران مرکز و نویسنده داستان ماهی سرخ کویر، و همچنین "مسعود ریاحی" کارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه آزاد تهران جنوب و نویسنده داستان قبل از آنکه رودخانه خشک شود آقای ناظری در آن غرق شد، تقدیر شدند.

در بخش برگزیدگان آزاد نیز، "پویا کیانی" دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نویسنده داستان لرز و همچنین "احسان مرزبان" دکترای علوم تخصصی فنون مذاکره از دانشگاه تهران و نویسنده داستان هواپرست، به صورت مشترک عنوان نخست را به‎دست آوردند، "میلاد حسینی" نویسنده داستان برسد به دست لیلی و همچنین "علی شکیبایی" نویسنده داستان خالق نیز مشترکاً رتبه دوم را به‌دست آوردند و رتبه سوم نیز به داستان عروس نوشته "سروش مستور" رسید. در بخش بداهه نویسی نیز الهه دهقانی، بهار نژند و راضیه دیانت رتبه های برتر را به‌دست آوردند.