3 تیر 1404

شما یک کسب‌وکار هستید؛ بله، خود شما!

27 فروردین 1403

سمیرا قاسمی

به عقیده دیک بوکس، شکست اکثر جویندگان شغل در یافتن شغل رؤیایی خود به این دلیل نیست که اطلاعات کافی درباره بازار کار ندارند، بلکه به این دلیل است که اطلاعات کافی درباره خودشان ندارند! ترسیم مدل کسب‌وکار شخصی، کمک می‌کند که ما به عنوان یک منبع کلیدی، درک بهتری از علاقه‌ها، مهارت‌ها، توانایی‌ها، شخصیت و دارایی‌هایمان داشته باشیم.

اجزای سازنده مدل کسب‌وکار شخصی، همان اجزای تشکیل‌دهنده مدل کسب‌وکار سازمانی‌اند، منتها با تعریفی متفاوت:

مشتریان: آن‌ها که کمکشان می‌کنید.

ارتباط با مشتریان: آن گونه که تعامل می‌کنید.

ارزش ایجاد شده: آن گونه که کمک می‌کنید.

فعالیت‌های کلیدی: آنچه انجام می‌دهید.

شرکای کلیدی: آنان که کمکتان می‌کنند.

کانال‌ها: آن گونه که شما را می‌شناسند و آن گونه که خدمات ارائه می‌دهید.

منابع کلیدی: آن که هستید و آنچه دارید.

درآمدها و منافع: آنچه به دست می‌آورید.

هزینه‌ها: آنچه از دست می‌دهید.

هنگامی که مشغول ترسیم مدل کسب کار شخصی هستید، باید خود را محدود به کاری کنید که برای امرار معاش آن را انجام می‌دهید تا به تصویری دقیق و شفاف از فعالیت‌های حرفه‌ای برسید و بتوانید عناصر شغلی نرم، مانند رضایت، فشار روانی، شناخت، فشار زمانی، مشارکت اجتماعی و … را در خود تشخیص بدهید.

«تیم کلارک»، «الکساندر استروالدر» و «ایو پیگنیور»، نویسندگان کتاب «مدل کسب‌وکار شما» معتقدند شغل‌های رؤیایی، بیش از آنکه پیدا شوند خلق می‌شوند، بنابراین، به‌ندرت با جست‌وجوهای مرسوم به دست می‌آیند.

از آنجا که شناخت قوی از خود، لازمه داشتن یک شغل رؤیایی است، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان می‌کوشد با انتشار سلسله مطالب «کار خوانی» مخاطبان خود را در مسیر رسیدن به این هدف یاری کند.

اگر مایلید به صورت عملی و در حضور یک متخصص، مدل کسب‌وکار شغلی و شخصی خود را ترسیم کنید نیز، می‌توانید در کارگاه آموزشی‌ای که ۸ اردیبهشت‌ماه با موضوع کتاب «مدل کسب‌وکار شما» از سوی کافه کتاب ستفا، با همکاری سازمان دانشجویان برگزار می‌شود، شرکت کنید.

برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۶۶۴۸۹۹۷۴

مطالب مرتبط