عکاسی خبری، هنری است که اخبار و رویدادهای جهان را با دقت و حساسیت به تصویر میکشد. این هنر، نه تنها شاهد تاریخ است، بلکه خود نیز تاریخ میسازد.
حرفه عکاسی خبری مانند افرادی که در اورژانس فعالیت دارند حساس، سریع و دقیق است. یک عکاس خبری با ثبت عکسهای خود میتواند سایر افراد را نسبت به مسائل جامعه آگاه کند و برای جلوگیری از هر اتفاق ناگوار در زمینههای مختلفی مانند میراث فرهنگی، محیط زیستی، اقتصادی و… فرهنگسازی کرده و یا جریان رسانهای ایجاد کند. او قادر است با تصاویرِ خود، مسائل و مباحثی را از دریچۀ دوربینِ خود ثبت و ضبط کند که گاهی از نگاه بسیاری از مردم و مسئولان پنهاناند.
تصمیمگیری در لحظه برای عکاسی خبری اهمیت بالایی دارد، چراکه چگونگی انتخابِ همنشینی عناصر در قاب تصویر و یا این که از بین گزینههای موجود در مقابل لنزِ دوربین چه رویدادی اهمیت بالاتری داشته و به تمرکز بیشتری نیاز دارد باید موردتوجه قرار گیرد. کنترل این عوامل در مواقعی که در شرایط بحرانی اقدام به تهیه گزارش می شود کار دشواری است.
عکاسان میتوانند حتی با یک عکس، موضوعی که برای افراد قابل فهم نیست را به اشتراک بگذارند و یا روند یک جریان را تغییر دهند. البته آنها باید خود را بروز کرده و در مسیر عکاسی پیشرفت کنند، چراکه خبرهای فیک و کذب که سندیتی ندارند به آسانی پیدا میکنند که درحال حاضر و با ورود هوش مصنوعی، ایجاد چنین اخباری نیز سادهتر شده است. بنابراین عکاسان خبری یا خبرنگارها باعث سندیت اخبار میشوند و مردم باید اعتماد خود به آنها را افزایش دهند.
وقتی بهعنوان یک شهروند در جامعه، عکس وایرال شده خود را مشاهده میکنم حس خوبی دارم چراکه توانستهام تأثیرگذار باشم. ضمن اینکه رفتن به مکانها یا دیدار با افرادی که هر فرد عادی نمیتواند آن را تجربه و عکاسی کند برای ما لحظات بسیار شیرینی را به وجود میآورد. یکی از مهمترین تجاربِ من این است که یک عکاس خبری همیشه باید در دسترس باشد و وظیفه دارد هرکجا در سطح شهر اتفاق مهمی رخ میدهد مانند تیمهای امدادی سریع در محل حاضر شود و آن را بدون موضعگیری انتشار دهد و به این ترتیب از نشر اخبار کذب جلوگیری کند.
اینها بخشی از صحبتهای برخی از عکاسان اصفهانی است که خبرنگار ایسنا در روز جهانی عکاس، درباره ویژگیها و باید و نبایدهای عکاسی خبری با آنها گفتوگو کرده است که متن کامل آن را میتوانید در لینک زیر بخوانید:
isna.ir/xdRHTy