کتاب این هفته فصل سخن چه بود؟
ترویج کتاب و کتابخوانی، فعالیتی است که نیازمند داشتن برخی از مهارتهای فردی و جمعی است و مبلغان و مجریان کتابخوانی باید مانند هر فعالیت دیگرِ تبلیغی، مخاطبشناسی داشته باشند و احساس نیاز به مطالعه را در مخاطب بهوجود آورند.
در یکی دیگر از سلسله نشستهای فصل سخن که صبح امروز سهشنبه (۲۳ خردادماه 1402) و در سالن اجتماعات فرمانداری اصفهان برگزار شد، دو کتاب «پیشپرده کتاب (راهنمای تبدیل بینندگان به خوانندگان)» و «ترویج کتاب» با حضور مریم چهرقانی یکی از نویسندگان این آثار، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. البته این نکته لازم به ذکر است که یوسف عابدی و مصطفی آهنگر نیز بهعنوان دیگر نویسندگان دو کتاب یادشده شناخته میشوند.
فصل سخن این هفته چگونه گذشت؟
در این نشست مریم چهرقانی، یکی از نویسندگان این دو کتاب، با بیان اینکه مستندسازیِ فعالیتها در همه سطوح و اصناف در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: در تألیف این دو کتاب دسترسی به تجارب جهانی در حوزه ترویج کتاب به سهولت محقق شد اما تجربههای داخلی به جهت اینکه توسط ناشران، کتابخانهها و کتابدارها مستندسازی نشده بودند، کمتر قابل دسترسی بود و همین مطلب منجر به این میشود که ما در آسیبشناسی و برنامه ریزی آینده ضعف داشته باشیم.
او ترویج کتاب را نیازمند دانش گستردهای دانست و افزود: باید با تولید محتوا در شبکههای اجتماعی آشنایی داشته داشت، محتوا در دنیای ما پادشاه است. اگر تولید محتوا داشته باشید خیلی پیشروتر خواهید بود چون مردم به شبکههای اجتماعی اعتماد میکنند و بر پایه آن تصمیم میگیرند و این شبکهها مورد وثوقشان است. لازم است نرمافزار های تولید محتوا را بشناسید و کلیپ، ویدئو و پادکست تولید کنید.
این پژوهشگر و نویسنده ادامه داد: روشهای بازاریابی و روشهای ارائه خدمات نیز از نیازهای مروج کتاب است. یک مروج کتاب باید مهارت فن بیان، درک مطلب، مهارت نگارش، گوش دادن و دیگر مهارتهای فردی را تقویت کند.
چهرقانی با اشاره به اینکه راهکارهای ترویج کتاب در سه دستۀ راهکارهای نظری راهکارهای زیرساختی و راهکار عملی تقسیم بندی میشود، بیان کرد: راهکارهای نظری و زیرساختی، عمدتاً مباحث مربوط به مشاوره خوانندگان و پلتفرمها است که به ترویج کتاب در کتابخانه کمک میکند. در پلفترمها، الگوریتمی وجود دارد که بر اساس علایق مخاطب به آنها کتاب معرفی میکند. شما با استفاده از آنها میتوانید مخاطبان خود را بهتر بشناسید و به ترویج کتابخوانی کمک کنید.
شما می توانید شرح مفصل آنچه در فصل سخن “«پیشپرده کتاب؛ راهنمای تبدیل بینندگان به خوانندگان» و «ترویج کتاب؛ راهنمای عملی»” گذشت را در سایت ایسنا جهاد دانشگاهی اصفهان (اینجا کلیک کنید) مطالعه کنید.
شبکههای اجتماعی
اگر علاقهمند هستید که از آخرین اخبار، رویدادها و فعالیتهای انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان مطلع شوید کافی است ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید. (بر روی آیکنهای زیر کلیک کنید.)