کتاب این هفته فصل سخن چه بود؟
حکمت خالده پس از انقلاب صنعتی و علمی در اروپا شکل گرفت به دنبال بازگشت به اصول انسانی است. حکمت خالده مهمترین نقدها را به جهان مدرن وارد کرده و طبق نظریه شناخت افلاطون که بخشی از حکمت خالده را تشکیل میدهد و تمام ادیان نیز آن را تأیید میکنند، انسان بهصورت بالقوه استعداد شناخت عالم را دارد و این دانش پیش از تولد در درون انسان نهادینهشده و پس از تولد آن علوم و آموزهها را به یاد میآورد.

در یکی دیگر از سلسله نشستهای فصل سخن در روز گذشته (۹ خردادماه 1402) کتاب «فلسفه علم در پرتو حکمت خالده» با حضور نویسندگان این اثر، محمود بینای مطلق و علیرضا کریمی زیارانی و همچنین علیرضا فرهنگ، مدرس خانه حکمت اصفهان در کتابفروشی اردیبهشت جهاد دانشگاهی موردبررسی و گفتگو قرار گرفت.
فصل سخن این هفته چگونه گذشت؟
ر ابتدای این نشست علیرضا فرهنگ، مدرس خانه حکمت اصفهان اظهار کرد: نویسندگان کتاب «فلسفه علم در پرتو حکمت خالده» آقایان محمود بینای مطلق و علیرضا کریمی زیارانی هستند. دکتر محمود بینای مطلق، پس از تکمیل تحصیلات عالیه با تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1356، به این مرکز علمی آموزشی دعوت شد و به ایران بازگشت. او علاوه بر تدریس ریاضیات، تاریخ علم و فلسفه علم را نیز تدریس کرد و در واقع این کتاب ماحصل کلاسهای تاریخ و فلسفه علم ایشان است؛ آقای دکتر کریمی نیز استاد دانشگاه کلارکسون در نیویورک و از شاگردان آقای دکتر بینای مطلق بودهاند. ترجمه این کتاب توسط آقای علیرضا ابراهیمزاده انجام شده است. اصل کتاب به زبان انگلیسی نوشته و منتشرشده و ترجمه فارسی، چهارمین ترجمه این کتاب پس از ترجمههای فرانسه، اسپانیولی و پرتغالی است.
او در توضیح عنوان کتاب افزود: «حکمت خالده» نمایانگر نوعی خاص از نگرش به حقیقت است؛ حکمت خالده با عناوین دیگری همچون جاویدان خرد و حکمت جاویدان نیز شناخته میشود. نشر کتاب توسط انتشارات حکمت و در مجموعه حکمت جاویدان انجام شده است؛ این کتاب بیست و دومین کتاب در این مجموعه است.




این مدرس ادیان و عرفان در مورد پیدایش و باورهای حکمت خالده توضیح داد: بعد از انقلاب علمی و صنعتی در غرب، احساس نیاز به بازگشت به اصول اولیه و فطری در برخی از انسانهای حقیقتجوی غربی ایجاد شد که منجر به ظهور این نگرش گردید. اصولی که در حکمت خالده وجود دارد متناظر با «سنت الله» در قرآن است. قرآن صراحتاً اعلام میکند که در سنت الهی هیچ تبدیلی نیست (لن تجد لسنت الله تبدیلا: الاحزاب 62). اهالی حکمت خالده معتقدند این سنن الهی غیرقابل تبدیل در ذات همه ادیان موجودند و تا انسان بوده و هست این اصول پابرجاست. این اصول اساس و زیربنای ارتباط انسان با ذات حقیقت و خداوند هستند.
شما میتوانید شرح مفصل آنچه در فصل سخن «فلسفه علم در پرتو حکمت» را در سایت ایسنا جهاد دانشگاهی اصفهان (اینجا کلیک کنید) مطالعه کنید.
شبکه های اجتماعی
اگر علاقه مند هستید که از آخرین اخبار، رویدادها و فعالیتهای انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان مطلع شوید کافی است ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید. (برروی آیکنهای زیر کلیک کنید.)