6 مرداد 1403

هیچ می‌دانید که کجای کارید؟

نویسنده: سمیرا قاسمی

شاید درباره تست هالند چیزهایی شنیده باشید. جان‌ هالند، روان‌شناسی آمریکایی بود که نظریاتش در مورد انتخاب‌های شغلی توسط پژوهشگران زیادی طی چندین دهه آزمون و اعتبار سنجی شده و نظریات او، زیربنای پر کاربردترین بانک اطلاعاتی علایق شغلی در جهان و پایه طبقه‌بندی وزارت کار آمریکاست.

چندین دهه پیش، هالند دیدگاهی کلیدی داشت که امروزه بدیهی است؛ اینکه «اشتغال»، راه زندگی افراد را نشان می‌دهد نه فقط مجموعه‌ای از وظایف کاری یا مهارت‌ها را. هالند برای کمک به مردم در جهت درک علایق شغلی به عنوان تجلی شخصیت، شش گرایش شخصیتی متفاوت تعریف کرد، با این تأکید که هر شخص، ترکیبی از گرایش‌های چندگانه است و فقط در برخی افراد برخی گرایش‌ها برجسته‌تر هستند.

این گرایش‌ها، در کتاب «مدل کسب‌وکار شما»، نوشته تیم کلارک، الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور به این شرح آمده‌ است:

اجتماعی: کار با دیگران را در قالب آگاهی بخشی، توسعه، کمک یا درمان ترجیح  می‌دهد. توانایی‌های میان فردی و آموزشی دارد. از فعالیت‌های معمول در مشاغل و موقعیت‌های واقع‌گرا پرهیز می‌کند.

(مبلغ مذهبی، مدیر اجرایی، فروشنده، کارشناس آژانس مسافرتی، مدیر، خریدار و…)

هنری: دست‌کاری مواد فیزیکی یا پرورش مفاهیم انتزاعی را برای خلق فرم‌ها و محصولات هنری ترجیح می‌دهد و توانایی هنری زبانی و موسیقایی دارد. از فعالیت‌های ساختارمند یا مشاغل قراردادی پرهیز می‌کند.

(بازیگر، آهنگساز، موسیقی‌دان، طراح، دکوراتور داخلی و …)

جست‌وجوگر: جست‌وجو و تحقیق درباره پدیده‌های فیزیکی بیولوژی و فرهنگی را ترجیح می‌دهد. توانایی علمی و ریاضی دارد. از فعالیت‌هایی معمول در مشاغل و موقعیت‌های متهورانه پرهیز می‌کند.

(فیلسوف، زمین‌شناس، شیمی‌دان، فیزیک‌دان، زیست‌شناس، تکنسین پزشکی و…)

متهور: تأثیرگذاری یا رهبری دیگران برای رسیدن به اهداف سازمانی یا سود اقتصادی را ترجیح می‌دهد. توانایی رهبری و متقاعدسازی دارد. از مشاغل و موقعیت‌های جستجوگرایانه پرهیز می‌کند.

(کارآفرین، مدیر اجرایی، فروشنده، کارشناس آژانس مسافرتی، مدیر، خریدار و …)

قراردادی: سازمان‌دهی و پردازش داده‌ها در موقعیت‌های ساختارمند را ترجیح می‌دهد. توانایی دفتری و محاسباتی دارد. از مشاغل و موقعیت‌های مبهم آزاد و بدون ساختار پرهیز می‌کند.

(بانکدار، کتابدار، منشی، برنامه‌نویس رایانه، تحلیل‌گر مالی، مشاور مالیاتی و…)

واقع‌گرا: کار کردن با ابزارها ماشین‌ها یا حیوانات را ترجیح می‌دهد غالباً در فضای باز کار می‌کند و توانایی مکانیکی یا ورزشی دارد. از فعالیت‌هایی که مشاغل و موقعیت‌های اجتماعی نیازمند آن‌ها هستند پرهیز می‌کند.

(خلبان، برق‌کار، نقشه‌بردار، کشاورز، مکانیک و…)

درک این شش گرایش، نه‌تنها به شناخت بهتر ما از خودمان کمک می‌کند، بلکه به این دلیل که محیط کار در درجه اول از افراد تشکیل‌شده است، کاری می‌کند که به درک بهتری از محیط کار و همکاران مطلوب خود نیز برسیم.

از آن جا که در مدل کسب‌وکار، آنچه انجام می‌دهیم یعنی «فعالیت‌های کلیدی» ما، با پشتوانه آن که هستیم، یعنی «منابع کلیدی» ما انجام می‌شود، تنها در صورت هماهنگی این دو است که به رضایت شغلی خواهیم رسید.

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان می‌کوشد با انتشار سلسله مطالب «کار خوانی» مخاطبان خود را در مسیر رسیدن به شناخت بهتر خود برای رسیدن به رضایت شغلی یاری کند.

اگر مایلید به صورت عملی و در حضور یک متخصص، مدل کسب‌وکار شغلی و شخصی خود را ترسیم کنید، می‌توانید در کارگاه آموزشی‌ای که 23 و 30 اردیبهشت‌ماه با موضوع کتاب «مدل کسب‌وکار شما» از سوی کافه کتاب ستفا، با همکاری سازمان دانشجویان برگزار می‌شود، شرکت کنید.

برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۶۶۴۸۹۹۷۴

مطالب مرتبط