18 شهریور 1403

آغاز دوره مجازی «تدبر در قرآن» ویژه دانشجویان استان اصفهان

نویسنده: طاهره شفیعی

20 خرداد 1402

محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به برگزاری دوره آموزشی «تدبر در قرآن»، از سری طرح‌های هماهنگ و سراسری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، اظهار کرد: این دوره در سطح مقدماتی و با عنوان «خوانش قرآن، خوانش زندگی؛ ارائه سوره‌های قرآن با رویکرد خیرگزینی و عمل به آن» ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی هر سال طرح «دانشجو متدبر قرآن کریم» را به منظور شناسایی و پرورش دانشجویان مستعد و علاقه‌مند به فرهنگ قرآنی برگزار می‌کند تا در راستای تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور، تقویت فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها و آشنایی مخاطبان با ضرورت عمل به آموزه‌های قرآن گام بردارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به انتخاب رویکرد خیرگزینی برای دوره آموزشی «تدبر در قرآن»، گفت: یکی از آسیب‌های موجود در زمینه تدبر در قرآن این است که مخاطبان مصداق موضوعات سوره‌ها را متوجه نمی‌شوند و یا اینکه نمی‌دانند برای عمل به این مصادیق و موضوعات باید چه فرایندی را طی کنند. بنابراین رویکرد دوره، خیرگزینی انتخاب شده است تا با فعال‌سازی قوه اختیار، توان مخاطبان برای عمل به مصادیق و موضوعات سوره‌ها را تقویت کند. در این راستا، ۹ سوره قرآن کریم شامل سوره‌های حمد، فلق، ناس، نصر، ماعون، همزه، زلزال، ضحی و انشراح برای این دوره انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه دوره آموزشی «تدبر در قرآن» به‌صورت مجازی از ۲۰ خردادماه جاری آغاز شد و طی ۱۰ جلسه برگزار می‌شود، افزود: مدرس این دوره، مریم میریان، دانش‌آموخته مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران است و ۱۲۰ نفر برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند. در پایان دوره نیز برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر می‌شود.

رهبری خاطرنشان کرد: این دوره به‌صورت رایگان و کارگاهی در فضایی مبتنی بر تبادل افکار و خلاقیت برگزار می‌شود و دانشجویان ضمن آشنایی با مفهوم تدبر و نقش آن در زندگی، با گام‌های شش‌گانه فرایند خیرگزینی متناسب با سوره‌های انتخابی آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در راستای ترویج آموزه‌های قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان، علاوه بر اجرای طرح‌های سراسری و هماهنگ، سلسله‌ نشست‌های ماهانه «نامه و قرار» و «قرآن به‌مثابه متن ادبی» را نیز برگزار می‌کند، تصریح کرد: در نشست‌های «نامه و قرار» که برگزاری آن از سال گذشته کلید خورده، شرکت‌کنندگان با راهنمایی اساتید متخصص در زمینه مهندسی ذهن و علوم قرآن و حدیث، به بحث و گفت‌وگوی آزاد درباره موضوعات مشخص‌شده می‌پردازند که این موضوعات عمدتاً به دیدگاه قرآن درباره مسائل روز و مبتلابه جامعه مربوط می‌شود. نشست‌های «قرآن به‌مثابه متن ادبی» نیز از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده و به بررسی وجوه ادبی، بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن کریم اختصاص دارد.

خبرهای مرتبط

نشانی: خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خیابان اندیش، بعد از تالار سبز، جهاددانشگاهی واحد اصفهان