در ادامه نشست، با حضور سخنران مدعو، جناب آقای دکتر محمدرضا نیستانی، دانشیار برنامهریزی آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، کتاب به نقد و بررسی گذاشته شد و حاضران جلسه نیز نظرات خود را در چارچوب موضوع کتاب، به اشتراک گذاشتند. این کتاب، گفتوگو را دریچهای برای ورود به زندگی متقارن، متوازن و اخلاقی در نظر گرفته است.
در ابتدای نشست، امیرحسین ستودهفر، نویسنده کتاب اظهار کرد، وی با تکیه بر تجربهای 25 ساله در زمینه مهندسی و سیاستگذاری فرهنگی، به داستان گفتوگو و دیالوگ رسیده است.
وی افزود: اصفهان با توجه به فرهنگ و هویت خاص خود بسیار ارزشمند است؛ ولی صرف تعریفکردن از این شهر نمیتواند برای دیدن نقاط قوت و ضعف آن و هویت و فرهنگش کمککننده باشد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که یکی از مهمترین شاهکلیدها، مباحث فرهنگی، تربیتی و کمک به رشد و توسعه موضوع گفتوگوست و باید به مفهوم «دیالوگ» دقت کنیم.

و سپس اضافه کرد: نکته دیگر، نشاندادن ابعاد گسترده مفهوم گفتوگوست که در بخش عمومی امر سادهای به نظر میرسد و مردم به اهمیت آن پی نبردهاند؛ به عبارت دیگر میخواستیم فیل داستان مولانا را بهطور کامل نشان دهیم، نه اینکه هر بار از زاویهای خاص به آن نگاه شود. نکته بعدی این است که موضوع گفتوگو در طول سالها در مراکز مشاوره فقط از دیدگاه خانوادهمحور و روانشناختی مطرح شده و اصلاً در بخش زیربنایی به آن پرداخته نشده است. در نتیجه تمرکز ما فقط بر این زاویه متمرکز مانده است.
ستودهفر در ادامه افزود: ما گفتوگو را دریچهای برای ورود به زندگی متقارن، متوازن و اخلاقی در نظر گرفتهایم؛ شاید گفتوگو برای شناخت خود مبانی فلسفی داشته باشد و زمانی که در این عرصه عمیق میشویم، به ابعاد گستردهای راه مییابد، بهطوری که میتواند دریچهای برای رسیدن به یک زندگی خوب باشد. در کنار این نگاه متقارن به موضوع گفتوگو، کتاب به اصالت فرهنگ اعتقاد دارد؛ از نظر ما فرهنگ زیربنای حوزههای اقتصادی، اجتماعی و… است و در عین حال، فرهنگ و منش فردی نیز اهمیت بسیاری دارد. در کتاب بر این موضوع که فرد باید گفتوگو را بشناسد و منش آن را در خود ایجاد کند، تمرکز کردیم؛ بعد از فرد نوبت به بخشهای خانواده، مدرسه و… میرسد.

در ادامه دکتر محمدرضا نیستانی، اظهار کرد: دیالوگ مفهومی فربه، بالنده، سازنده و معناگستر است؛ شاید به همین دلیل در علوم انسانی در سراسر جهان زمانی که به مبحثی میپردازند، نهایت آن دیالوگ یا گفتوگوست. اولین نکته این است که ما با خودمان گفتوگوی خوبی نداریم، بهطوری که در گفتوگو با خودمان بالنده شویم و این نشان میدهد که اصول گفتوگو را بلد نیستیم.
وی در توضیح بیشتر در زمینه گفتوگو با خود، بیان کرد: در ایدههای روانشناسی جدید توضیح داده شده که گفتوگو با خود چگونه ما را سالمتر، آرامتر و فربهتر میکند تا در نهایت به رشد برسیم.
وی با بیان اینکه ما در حوزه علوم انسانی صاحبنظر نداریم، ادامه داد: هر کسی در خانه خود نشسته است و کتاب مینویسد، در حالی که در شهر خود پرسهزنی، کنشگری و گفتوگو با همفکران خود نداشته و در نهایت مطلبی با خطاهای زیاد مینویسد. امروز زمانی که از کارل مارکس و فوکو کتاب میخوانیم، گمان میکنیم که در خانههایشان نشسته و مفهومسازی کردهاند، در حالی که ساعتها در کافهها با یکدیگر گفتوگو میکردند. سعدی شیرازی خلاقیت خود را از بستر دیالوگ و مسافرتهایی که داشت، بهدست آورد و بعد از ۵۰ سالگی شروع به نگاشتن مطالب خود کرد.





این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص کتاب «گفتوگو؛ راهی به توانایی، دانایی و برنایی» گفت: زحمت آقای ستودهفر، ستودنیست. ما دچار جمعماندگی شدهایم، به این معنا که جمع هرجایی بخواهد، میتواند ما را ببرد، در این میان، ماندن در تکماندگی و یافتن مفاهیم فربه و ارزشمند سودی نمیرساند؛ ولی میدانیم که آگاهکردن افراد و جامعه به زندگی بهتر دیگران منجر میشود و بسیار با ارزش است؛ در نتیجه میتوان گفت که کتاب «گفتوگو؛ راهی به توانایی، دانایی و برنایی» از این نظر که به موضوع گفتوگو پرداخته، اثری گرانبهاست.
در پایان صحبتها، دکتر نیستانی چنین بیان کرد: این کتاب برای اولین بار کسانی را که در باب دیالوگ تلاش میکنند، گردهم آورده و با آنها گفتوگو کرده است. هر کدام از این افراد دریچه جدیدی به مبحث گفتوگو باز میکنند که ارزشمند است. نکته این است که ما هنوز در آغاز راهی طولانی هستیم. شخصاً فکر میکنم اگر همه عمرم را صرف ارتقای سطح فرهنگ جامعه در عرصه دیالوگ کنم، ارزش دارد. ما به مربیان و تسهیلگرانی در این عرصه نیاز داریم که لازمه آن، تشکیل انجمنها و گروههاست.

از کجا بخریم؟
شما میتوانید این کتاب را از فروشگاه ما به صورت آنلاین (برای هدایت به صفحه خرید اینجا کلیک کنید) و حضوری از کتابفروشی جهاددانشگاهی اصفهان به نشانی اصفهان، میدان آزادی، بلوار دانشگاه خریداری کنید.