31 تیر 1404

تغییر شغل یا تغییر فکر با ترسیم مدل کسب و کار؟

21 فروردین 1403

سمیرا قاسمی

ما کاملاً مشابه سازمان‌ها نیستیم اما شبیه سازمان، تحت تأثیر عوامل محیطی و اقتصادی‌ای قرار داریم که در حیطه کنترل خودمان نیست. این شباهت، تیم کلارک، الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور را واداشته که فصل نخست کتاب «مدل کسب‌وکار شما» را به «تابلوی طراحی» اختصاص بدهند؛ فصلی که ما را با چارچوب مناسب، برای توصیف، تحلیل و بازآفرینی یک شغل آشنا می‌کند و بعد، با این ایده که هر فرد، یک کسب‌وکار یک نفره است، در فصل دوم، روش استفاده از همین چارچوب را برای رسیدن به آنچه که می‌خواهیم شرح می‌دهد.

بسیاری از کارکنان به تعریف و مستندسازی تجارب کسب‌وکار می‌پردازند، اما تعداد محدودی از آن‌ها به تعریف یا مستندسازی مدل‌های کسب‌وکار روی می‌آورند و حتی تعداد بسیار کمتری، قدرت تفکر مبتنی بر مدل کسب‌وکار را برای مسیر شغلی‌شان به کار می‌گیرند. وقتی از چگونگی کارکرد یک مدل کسب‌وکار در محل کار خود و جایگاه متناسب‌مان در آن مدل آگاه شویم، قادر خواهیم بود از این روش مؤثر تفکر، برای تعریف، تدقیق و رشد جایگاهمان استفاده کنیم.

قبل از شروع همه این‌ها لازم است که یک تعریف ساده و سر راست از اصطلاح به نظر سخت «مدل یا بوم کسب‌وکار» داشته باشیم: قبول دارید که هر سازمان و هر انسان، برای انجام کارهای خود به پول نیاز دارد؟ مدل کسب‌وکار، منطقی است که چگونگی عملکرد برای کسب درآمد را نشان می‌دهد.

هر مدل کسب‌وکار 9 جزء کلیدی دارد که ترسیم آن روی کاغذ، یک الفبای تصویری سریع، برای ساده‌سازی سازمان‌های پیچیده فراهم می‌کند:

مشتریان: کسانی که به آن‌ها خدمت می‌کنیم.

ارزش ایجاد شده: از طریق حل مشکلات یا برآوردن نیاز مشتریان حاصل می‌شود.

کانال‌ها: روش‌های مختلفی که برای انتقال و ارائه ارزش داریم.

ارتباط با مشتریان: راه‌هایی که برای ارتباط با مشتریان ایجاد می‌کنیم و در حفظ آن می‌کوشیم.

درآمد: آنچه مشتریان در ازای ارزش ایجاد شده پرداخت می‌کنند.

منابع کلیدی: دارایی‌هایی که برای خلق و ارائه ارزش‌های ما نیاز است.

فعالیت‌های کلیدی: وظایف و عملیاتی که برای خلق و ارائۀ ارزش‌ها باید انجام شوند.

شرکای کلیدی: بخش‌های بیرونی‌ای که برخی از فعالیت‌ها را به آن‌ها می‌سپاریم یا از طریق آن‌ها منابع مورد نیازمان را تأمین می‌کنیم.

هزینه‌ها: آنچه در اثر تأمین منابع، انجام فعالیت‌های کلیدی و کار با شرکای کلیدی ایجاد می‌شود.

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان، با اجرای طرح «کار خوانی»، به معرفی کتاب‌های مفید حوزه کسب و کار می‌پردازد و کارخوانی سوم را نیز به شیوه ترسیم مدل کسب‌وکار شخصی با تکیه بر کتاب «مدل کسب و کار شما» اختصاص خواهد داد.

اگر مایلید به صورت عملی و در حضور یک متخصص، مدل کسب‌وکارتان را ترسیم کنید نیز، می‌توانید در کارگاه آموزشی‌ای که 8 اردیبهشت‌ماه با موضوع کتاب «مدل کسب‌وکار شما» از سوی کافه کتاب ستفا، با همکاری سازمان دانشجویان برگزار می‌شود، شرکت کنید.

برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۳۶۶۴۸۹۹۷۴

مطالب مرتبط