نائب رئیس اتحادیه صنایعدستی اصفهان در این نشست با بیان اینکه این اتحادیه از نظر تعدد رشته بزرگترین اتحادیه صنایعدستی جهان است، به پتانسیل بینظیر استان اصفهان در زمینه صنایعدستی اشاره کرد و افزود: 205 رشته صنایعدستی در استان اصفهان وجود دارد که برخی از این رشتهها ثبت جهانی هستند. بااینوجود صنایعدستی نقش فعالی در اقتصاد استان ندارد و این ناشی از برخی مسائل، چالشها و مشکلات عمده است.
به گفته مهدی قضاوی، تحریمها، عدم دسترسی به بازار هدف، عدم امکان تبادلات مالی، عدم شناخت بازار هدف صنایعدستی، فاخر بودن صنایعدستی و عدم قرارگیری آن در سبد خانوار ایرانی عمده مسائلی که صنایعدستی را با چالش جدی مواجه کرده است.
دکتر مجید فرهادی، معاون اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق در این نشست با اشاره به عدم تمایل صنعتگران به تغییر در بازار هدف و نوع تولید محصول، بر لزوم سلیقهسنجی بازار هدف داخلی و خارجی صنایعدستی تأکید کرد و افزود: صنایعدستی باید محصول محور و متناسب با بازار هدف تولید شود.
وی تاکید کرد: بازاریابی صنایعدستی باید بهصورت صحیح و اصولی انجام شود و جهت خلق تجربه منحصربهفرد برای گردشگران، صنایعدستی باید به سمت شخصیسازی حرکت کند.
فرهادی تصریح کرد: جریانسازی و مطالبهگری در حیطه صنایعدستی باید اتفاق بیفتد و هدف نهایی ما کمک به بهبود فروش و صادرات صنایعدستی است.
دکتر الهام قاسمی، مدیر گروه بازاریابی و برندسازی اندیشکده نیز در این نشست با بیان پتانسیلهای اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق در حوزههای مختلف پژوهش و مطالعات، آموزش و توانمندسازی، جریانسازی و اطلاعرسانی، بازاریابی و برندسازی، تجاریسازی، نیازسنجی و امکانسنجی، تسهیلگری و مشاوره، نسبت به آمادگی اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق جهت همکاری در تمام ابعاد با اتحادیه صنایعدستی تاکید کرد.
گفتنی است، در این نشست مقرر شد تفاهمنامهای جهت همکاریهای آتی منعقد شود.