18 شهریور 1403

انتشار فراخوان مسابقه پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای برای زاینده‌رود

نویسنده: طاهره شفیعی

22 خرداد 1402

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان دراین‌باره، گفت: محیط‌زیست برای جامعه ما به یک مسئله حیاتی تبدیل ‌شده، نهادها و مراکز مختلف موظف‌اند از منظر خود به این مسئله بپردازند، چراکه حیات و ممات ما در گرو شیوه برخورد با محیط ‌زیست است.

وی ادامه داد: آگاهی بخشی مداوم درباره اهمیت محیط‌زیست و زنده بودن زاینده‌رود از سرچشمه تا پایاب، آن را از امری دانشگاهی و فانتزی، به یک امر حیاتی و همگانی تبدیل می‌کند و به این دلیل که جهاددانشگاهی، تسهیلگر ارتباط بین دانشگاه و اجتماع است، می‌کوشد با تعریف برنامه‌های مختلف در این زمینه، به وظیفه خود جامه عمل بپوشاند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان درباره «مسابقۀ پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای برای زاینده‌رود» گفت: قالب کلی این مسابقه برگرفته از یک مسابقه بین‌المللی است که سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تاکنون هفت دوره از آن را در ایران اجرا کرده و طی آن، دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری، سه دقیقه فرصت دارند در برابر داوران مسابقه، از پایان‌نامه خود دفاع کنند.

وی افزود: به این دلیل که معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان موضوع محوری خود را در سال جاری، «محیط‌زیست» انتخاب کرده، با پیشنهاد محمد کوشافر، عضو کارگروه تخصصی محیط‌زیست این معاونت و دبیر همایش ملی «زاینده‌رود و گاوخونی از بحران تا احیا»، تصمیم بر این شد که از قالب مسابقه پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای، برای اجرای یک مسابقه در حاشیه همایش یاد شده، ویژه پایان‌نامه‌های مرتبط با زاینده‌رود استفاده کنیم.

رهبری خاطرنشان کرد: این مسابقه، ویژه دانش‌آموختگانی است که در طول دهه 90 از پایان‌نامه‌هایی با موضوع زاینده‌رود دفاع کرده‌اند و در واقع بسترساز فرصت دفاع و دیده شدنی دوباره برای این پایان‌نامه‌ها در فضایی بیرون از دانشگاه است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان با تقدیر از همکاری مرکز تحقیقات مطالعات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در برگزاری این رویداد گفت: امیدواریم همه نهادهای دانشگاهی و غیردانشگاهی در اطلاع‌رسانی این رویداد یاریگر ما باشند تا بتوانیم سهم کوچکی از دین بزرگی که همه ما نسبت به زاینده‌رود داریم ادا کرده و در صورت امکان از انتشار پایان‌نامه‌های برتر نیز حمایت کنیم.

محمد کوشافر، دبیر همایش ملی «زاینده‌رود و گاوخونی از بحران تا احیا» نیز دراین‌باره توضیح داد: حیات ایران مرکزی وابسته به زاینده‌رود است و بحران آب در این فلات، طی سال‌های اخیر پیامدهای نامطلوب زیادی داشته. متأسفانه ما حتی در سال‌های بارانی هم رودخانه دائمی نداشته‌ایم و البته این مسئله دلایل بسیار دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: بدیهی است که برای رسیدن به شرایط پایدار، تمامی نهادها باید وظیفۀ خود را انجام بدهند بلکه بتوانیم در کنار هم به راهکاری عملیاتی برسیم؛ ازجمله دانشگاه‌ها و مراکز علمی که وظیفۀ ذاتی‌شان تحقیق و پژوهش در سطوح مختلف است.

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: طرح‌های پژوهشی اساتید و پایان‌نامه‌های دانشجویان، زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که پیامش به جامعه هدف منتقل شود و این انتقال، شیوه‌های مختلفی دارد. یکی از آن‌ها ارائه مقالات در همایش‌های علمی است که فرصت تبادل‌نظر را بین پژوهشگران فراهم می‌کند تا مطالب علمی، بین اذهان گردش پیدا کند.

دبیر همایش ملی «زاینده‌رود و گاوخونی از بحران تا احیا»، با بیان اینکه این همایش با همین هدف پی‌ریزی شده و قرار است در تیرماه 1402 میزبان برگزاری آن باشیم، توضیح داد: این همایش که با همکاری کنسرسیوم دانشگاه‌های اصفهان و دیگر نهادها و مراکز اجرایی برگزار می‌شود، بخشی از تلاش دانشگاه برای حل مسئله زاینده‌رود است و امیدواریم که طی اجرای آن بتوانیم پژوهشگران را با دستاوردهای تازۀ هم در این حوزه آشنا کنیم و به روش‌های اجرایی مفیدی برسیم.

کوشافر تصریح کرد: یکی از دیگر روش‌ها، ایجاد بستری برای ارائه پایان‌نامه‌های دانشجویی است. در سال‌های گذشته پایان‌نامه‌های مختلفی با موضوع زاینده‌رود نوشته‌ شده و برخی از آن‌ها می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

وی افزود: با توجه به تجربیات و توانمندی‌ای که جهاددانشگاهی در برگزاری مسابقه ملی پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای داشته، تصمیم بر این شد که با همکاری مرکز تحقیقات مطالعات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، فراخوان مسابقۀ پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای برای زاینده‌رود را خطاب به همه دانش‌آموختگانی که در طی دهه 90 از پایان‌نامه‌هایی با موضوع زاینده‌رود دفاع کرده‌اند منتشر کنیم.

این فعال محیط‌زیست یادآور شد که مسابقه پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای برای زاینده‌رود، فرصتی برای دیده شدن این پایان‌نامه‌ها در کنار همایش «زاینده‌رود و گاوخونی از بحران تا احیا» فراهم می‌کند؛ به این امید که پایان‌نامه‌ها بتوانند اثرگذاری بیشتری بر اجتماع داشته باشند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه، تا پایان خردادماه 1402 فرصت دارند با مراجعه به نشانی  reg.jdisf.ac.ir/pn8 نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه این مسابقه در دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اصفهان، به شمارۀ 03136681077 و 09366490361 تماس بگیرند.

خبرهای مرتبط

نشانی: خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خیابان اندیش، بعد از تالار سبز، جهاددانشگاهی واحد اصفهان