4 تیر 1404

هرآنچه برای تحقق دانشگاه تراز اسلامی لازم است

نویسنده: آیدا علی اکبری

30 اردیبهشت 1403

در این نشست، اساتید و افراد حاضر پیرامون موضوعاتی چون بازتعریف دانشگاه تراز اسلامی، بررسی قواعد و الزامات تحقق دانشگاه تراز اسلامی، معرفی لایه‌بندی‌های دانشگاه‌های غربی، شاخص‌ها، اصول و چگونگی تحقق دانشگاه تراز اسلامی و تطبیق آن با آموزه‌های اسلامی به‌عنوان محورهای بحث، به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

رضاعلی نوروزی-عضو هیئت علمی و معاون دانشگاه اصفهان پیدایش دانشگاه‌ها را از ایتالیا، اما خاستگاه آن را کاملاً مذهبی و وابسته به مراکز دینی عنوان کرد و گفت: پیدایش دانشگاه‌ها در قرون وسطی بر اساس ترویج و تبیین دین بود.

به عقیده او بحث اسلامی شدن دانشگاه بحثی نیست که بعد از انقلاب مطرح شده باشد، بلکه عقبه تاریخی دارد. نخستین کسی که اسلامی‌سازی دانشگاه را به معنای کامل انجام دارد، امام محمد غزالی بود که نام کتابش را «احیای علوم دین» گذاشت.

ابوالحسن فیاض انوش-عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز معتقد است که در شرق و غرب عالم همواره نوعی پیوستگی بین الهیات و علوم طبیعی برقرار بوده است.

او به شش مدل نظام دانشگاهی که از زمان انقلاب فرانسه تاکنون، طراحی و تعریف شده اشاره کرد و گفت: این 6 نظام عبارتند از  «الگوی آکسبریج»، «ناپلئونی»، «الگوی همبولتی»، «همبولتی-ناپلئونی»، «نظام ایالت متحده» و مدل‌های دیگری که مدل آزادی‌های فردی و لیبرالی است.

نوروزی دانشگاه تراز اسلامی را اینگونه توصیف کرد: موضوع یک نظام فرهنگی، «شدن انسان» است. حال اگر دانشگاهی در تراز اسلامی بخواهیم، باید به تصویری از انسان قرآن برسیم که مبتنی بر آن به نوعی نظام فرهنگی دست پیدا کنیم. نظام جامع فرهنگی می‌تواند دو لایه جدی مبتنی بر قرآن یک لایه شامل حساب و کتاب‌هایی است که باید در زندگی داشته باشیم و یک لایه شامل سعادت فرازمینی است.

فیاض انوش تولد دانشگاه اسلامی را همگام با انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی بعد از تولد ادعا داشت که الگو و نگاهی به ساحت‌های گوناگون حیات بشری دارد.

او در پاسخ به این پرسش که وضعیت دانشگاه در کشور ما تا چه حد به تراز اسلامی نزدیک است؟ اظهار کرد: در نگاه بلندمدت من بسیار راضی هستم. اکنون نگران این نیستیم که آینده خوبی داریم یا خیر. نگرانی ما این است که در آینده‌ای که ایران به مراتب، افق روشن‌تری دارد، مدیرانی وجود داشته باشند که دلبسته این افق‌ها و چشم‌اندازها نباشند و اگر چنین باشد، کار بسیار سخت خواهد شد.

نوروزی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه تراز اسلامی هم‌راستا با سایر نظام‌های جامعه است یا جدا از آنهاست؟ گفت: اگر پروژه‌محور نگاه کنیم، کلاً شکست می‌‌خوریم؛ چرا که نظام تربیتی گام‌به‌گام محقق می‌شود.

خبرهای مرتبط

نشانی: خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خیابان اندیش، بعد از تالار سبز، جهاددانشگاهی واحد اصفهان