3 تیر 1404

گردشگری خلاق، سفر به تجربه‌ای فعال

8 مهر 1403

ریحانه سادات سجادی

الهام قاسمی- دکتری شهرسازی: «گردشگری خلاق1» گونه‌ای نوآورانه و مشارکتی از گردشگری است که از صنایع خلاق و اقتصاد تجربه در راستای توسعه صنعت گردشگری استفاده می‌کند.

گردشگری خلاق به‌عنوان بخشی از گردشگری فرهنگی با تمرکز بر مشارکت تعاملی تعریف‌شده و به دلیل نارضایتی از ماهیت صرفاً «دیدنی» گردشگری فرهنگی در سال‌های اخیر پدیدار شده است. یونسکو (2006)، گردشگری خلاق را به‌عنوان «سفر به سمت یک تجربه فعال و معتبر، همراه با یادگیری مشارکتی در هنر، میراث، یا ویژگی خاص یک مکان»، تعریف می‌کند. این‌گونه گردشگری بر تجربیات منحصربه‌فرد و جذابی تأکید می‌کند که به گردشگران اجازه می‌دهد فعالانه در فعالیت‌های خلاقانه شرکت کنند و درنتیجه ارزش تجارب سفر خود را افزایش دهند.

گردشگری خلاق بخشی از اقتصاد خلاق است که خلاقیت و منابع فرهنگی را به‌عنوان محرک‌های کلیدی رشد اقتصادی و تحول شهری در اولویت قرار می‌دهد. ادغام گردشگری با کارکرد رسانه‌ها و ابتکارات شهرهای هوشمند، رقابت‌پذیری و مزایای شهرهای خلاق را افزایش می‌دهد، همچنین با حمایت از صنایع خلاق، اقتصادهای محلی و حفظ میراث فرهنگی به توسعه پایدار نیز کمک می‌کند.

در دهه اخیر گردشگری خلاق، نقشه راه جدیدی جهت طراحی مجدد گردشگری فرهنگی غیرتعاملی ارائه کرد و به دنبال گذار از مدل‌های سنتی گردشگری فرهنگی و میراث ملموس به‌عنوان دارایی کلیدی، به سمت سرمایه خلاق و نمادین جهت غلبه بر تأکیدات تک‌بعدی بر گردشگری فرهنگی تغییر نگرش داده است. ازاین‌رو، چشم‌انداز فرهنگی مقصد شامل جشنواره‌ها، مسیرهای فرهنگی، موزه‌ها و میراث تاریخی- فرهنگی می‌تواند برای ایفای نقش تعاملی و تجربه‌محور، بازآفرینی شود و تجارب جذاب‌تری برای بازدیدکنندگان و جمعیت محلی ایجاد ‌کند. به‌عنوان‌مثال کارگاه‌های صنایع‌دستی تجربه‌محور، گردشگری فرهنگی مکان‌محور به همراه تفسیر خلاق از اماکن تاریخی با بیان داستان‌ها و روایت‌های منحصربه‌فرد از آن و برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی هوشمند در اماکن تاریخی یا خلاق، نوعی تجربه خاص و یادگیری تعاملی را برای گردشگران ایجاد می‌کند که می‌تواند تصویر به یادماندنی و تکرارنشدنی از مقاصد را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.


  1. Creative Tourism ↩︎

مطالب مرتبط