31 شهریور 1403

راه خودت را پیدا کن

نویسنده: سمیرا قاسمی

صبح کسل‌کننده یکی از یکشنبه‌های تاریخ بشری، کارلی فیورینا، دانشجوی تیره‌بخت سال اولی رشته حقوق بود که با حمله میگرنی شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. او زیر دوش، تصمیم گرفت بر خوی راضی نگهدارنده‌اش غلبه کند و از تحصیل در رشته‌ای که به خاطر والدینش انتخاب کرده بود، انصراف بدهد. وقتی نتیجه را به پدر و مادرش اعلام کرد، آن‌ها به سختی مخالفت کردند، ولی اعتقاد به این که زندگی او، زندگی اوست و به قول مری الیور، «یگانه زندگی دل‌پذیر و ارزشمند» است، موجب شد چیزی را بخواهد، که امضای خودش پای آن باشد.

حالا او جایی است که اغلب زمانش به سخنرانی برای سازمان‌های مدنی، دانشجویان دانشگاه، مخاطبان اداری و… می‌گذرد؛ جایی که بعد هر سخنرانی، یک نفر راهش را از میانه جمعیت باز می‌کند تا به او بگوید حس می‌کند روی ابرهاست و ایجاد این حس خوب، در روزگاری که بسیاری از مردم مضطرب، ناامید، تنها، درمانده و هراسان‌اند، دستاورد کوچکی نیست.

همه ما به طور کل، در حوزه ارتباطی خود با دو گروه روبروییم؛ کسانی که ما را تحت فشار می‌گذارند و وسوسه‌مان می‌کنند که به بدترین، کوچک‌ترین و خودخواه‌ترین نسخه از خودمان برسیم و کسانی که اعتماد به نفس ما را بالا می‌برند و وادارمان می‌کنند به بهترین خودی که تا کنون در خودمان شناخته‌ایم تبدیل شویم. کارلی فیورینا که مدیر عاملی شرکت اچ پی را تجربه کرده و حامی پر شور کارآفرینی و نوآوری است، مجموع تجربیات شخصی و شغلی خود را در کتابی با نام «راه خودت را پیدا کن» نوشته تا جزو افرادی باشد، که اعتماد به نفس بقیه را بالا می‌برند.

کتاب او، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیرویورک تایمز قرار دارد و از سوی نشر هورمزد، با ترجمه مریم جعفری در سه بخش با نام‌های «هدف مسیر»، «به دنبال مسیر» و «قول مسیر» منتشر شده است.

دکتر هنری کلاود، روان‌شناس و مشاور رهبران سازمانی، در مقدمه‌ای که بر ترجمه این کتاب نوشته آورده است: «حرف زدن درباره مسائل خسته کننده تخصصی کافی‌ست. وقتی کتاب راه خودت را پیدا کن را می‌خوانید، شیمی اعصابتان تغییر می‌کند و بخش‌هایی از مغزتان که تا به حال متوقف مانده یا با تمام ظرفیتش کار نکرده فعال می‌شود. این چگونگی تعاملات شما با دیگران است که آن‌ها را از مانع بودن، به یک همکار مفید تبدیل می‌کند و توانایی آن‌ها را نیز برای عملکرد بهتر تغییر می‌دهد. مدل ساده چهار مرحله‌ای که در این کتاب برای حل مسئله ارائه می‌شود، شما را به سوی راه‌های باورنکردنی هدایت می‌کند.»

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان می‌کوشد با انتشار سلسله مطالب «کار خوانی»، مخاطبان خود را در مسیر رسیدن به شناخت بهتر خود، برای رسیدن به رضایت شغلی یاری کند. یادداشت‌های پیشین، با هشتگ کارـخوانی در شبکه‌های اجتماعی این سازمان به نشانی studentcity.isf@ قابل دسترسی است و یادداشت‌های آتی نیز، به معرفی کتاب «راه خودت را پیدا کن» اختصاص خواهد داشت؛ کتابی که راهنمایی برای تشخیص استعداد نهفته و قدرت درونی، سپس تقویت و به کار بردن آن در جهان بیرونی است.

مطالب مرتبط