
پاکسازی بدن در طب ایرانی
پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد که طی روند هضم و جذب در بدن ایجاد میشود، نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد.

شیخ بهایی و ابتکارات معماری در اصفهان؛ از مسجد امام تا پل خواجو
شیخ بهایی، عالم و معمار برجسته دوره صفویه، با ابتکارات خلاقانه خود نقش بیبدیلی در تحول معماری اصفهان داشت؛ از طراحی مسجد امام و حمام شیخ بهایی گرفته تا ساخت بازار قیصریه و پل خواجو.

خواب و استراحت در طب ایرانی
در طب ایرانی، خواب خوب در یک فرد سالم شرایط خاصی دارد که بعضی از آنها در سنین و مزاجهای مختلف متفاوت است.

روزی که حسین به دنیا آمد
1) اسماء نوزاد را پیچیده بود توی پارچهای سفید. محمد نوزاد را از او گرفت. در گوش راستش اذان گفت و در گوش چپش اقامه. اسمش را گذاشت شُبَیر. شبیر به عربی میشود حسین. نوزاد پسر کوچک علی بود و علی برای محمد، مثل هارون بود برای موسی. شبیر پسر کوچک هارون بود. 2) از […]

شرایط و میزان ورزش از دیدگاه طب ایرانی
یکی از مهمترین و بزرگترین معضلات تهدیدکنندهی سلامتی در جامعه امروز، نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی مناسب است که میتواند به بیماریهایی مانند پرفشاری خون، دیابت، افزایش چربی خون و چاقی منجر شود. از دیدگاه حکمای طب ایرانی نیز بزرگترین تدبیر در حفظ سلامتی، حرکت و سکون در حد اعتدال است. فعالیت فیزیکی مناسب یا […]

تدابیر خوردن و آشامیدن در طب ایرانی
یکی از اصول بسیار مهم در حفظ سلامتی، رعایت تدابیر مربوط به خوردنیها و آشامیدنیهاست که بهدلیل امکان مداخله زیاد فردی در امر خوردن و آشامیدن، از اهمیت ویژهای برخوردار است.

شش اصل ضروری حفظ سلامتی در طب ایرانی
در طب ایرانی برای حفظ سلامت و تندرستی، به پیشگیری از بیماریها اهمیت بسیاری داده شده و درمان بیماری وظیفه دوم پزشک است.

سورهای که بین بنده و پروردگار تقسیم شده است
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ، إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ، اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ، صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ؛ به نام خداوند بخشنده مهربان، حمد و سپاس فقط خدای راست که پروردگار جهانهاست، خدایی که بخشنده و مهربان است، پادشاه روز جزاست، ما فقط تو […]

۲۸ ماه صفر، مصیبت اهل بیت(ع)
پیامبر اکرم(ص) در سال ۱۱ ه.ق و در مدینه درگذشت. در بین شیعه، شیخ مفید و شیخ طوسی تاریخ آن را روز ۲۸ صفر دانستهاند.