مطهره سادات نصر- کارشناسی ارشد آمار ریاضی- براساس اعلام مدیران برگزاری نمایشگاه، بیش از ۵۰ درصد از فناوریهای حاضر در نمایشگاهها در سه حوزه الکترونیک و مکاترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و امنیت غذایی ارائه شد.
مشارکت در این نمایشگاهها نشان می دهد که راهحلهای ارائه شده در نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار، عمدتا شامل راهکارهای نرمافزاری و سختافزاری از جمله اپليکيشنها، بازیهای رایانهای، سامانههای مديريتی، اتوماسیونهای صنعتی، رباتهای صنعتی و آموزشی و پژوهشی و … در راستای هوشمندسازی تجهیزات و فرآیندها، ارتقای نظارت، امنیت، بهینهسازی منابع و مصارف و همچنین استقلال کشور در حوزه صنعتی است و راهحلهای ارائه شده در نمایشگاه تبلیغات، برندسازی، بازاریابی و زنجیره صادرات، شامل راهکارهای مطالعاتی اعم از استراتژیهای تبلیغات محیطی، استراتژیهای تبلیغات دیجیتال و رسانهای، و همچنین محصولات و خدمات علمی تخصصی در حوزه برندینگ و تبلیغات برای ایجاد فرصتهای جدید توسعه و برآورده ساختن نیازهای رفع نشده است.
فناوریها و نیازمندیهای ارائه شده در این دو نمایشگاه نشان داد که داده نبض حیاتی اقتصاد دیجیتال و فراتر از یک ابزار کلیدی است. دادهها ژنهای عملکردی سیستمهای هوشمند و پایه تصمیمگیریهای استراتژیک هستند که نقش مهمی در تعیین ویژگیهای خروجی مدنظر دارند و حاوی اطلاعاتی هستند که از نسلی به نسل دیگر، از مکانی به مکان دیگر و از زمانی به زمان دیگر قابل انتقال است. این دادهها شامل اطلاعات محیطی، اطلاعات داخلی و اطلاعات تعاملی هستند که بدنبال آن، اهمیت منابع جمعآوری و تحلیل اطلاعات از جمله منابع انسانی کارآزموده و متخصص را پررنگ میسازند.
شناسایی جریانهای عمومی، تحلیل روندها و تغییر و تحولات حوزه های مهم و استراتژیک با توجه به مبدا و منشاء، نوع و قلمروی تاثیرپذیری و تاثیرگذاری از جمله مسائل مهمی است که همواره بایستی مورد توجه مدیران قرار داشته باشد. بازتعریف اولویتها براساس مزیتهای رقابتی، بهینهسازی داراییها و سرمایهگذاریها، ایجاد مسیرهای جایگزین برای تامین نیازهای اساسی و تامین منافع بلندمدت در برابر تهدیدهای اقتصادی داخلی و خارجی، اقدامات راهبردی و نقاط عطفی است که همگی در گروی توجه به حمکرانی علم داده و اقتصاد مبتنی بر اطلاعات است.