3 تیر 1404

آشنایی با «مدیریت توجه»

5 آبان 1403

سمیرا قاسمی

سید حسن ناصری-دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان: فکر می‌کنید در زمان پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان، و حتی قبل‌تر از آن که فناوری در این حد نبود، ‌کسی دچار حواس‌پرتی نمی‌شد؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید به شما توصیه می‌کنم برای مدتی تلفن همراه را کنار بگذارید و از تمام شبکه‌های اجتماعی دوری کنید. تلویزیون را خاموش کنید و به هیچ صدای زنگی، پاسخ ندهید. مشکل حل شد؟

خیر! بلکه اکنون حواس شما با عوامل دیگری پرت می‌شود. کنار گذاشتن فناوری آنلاین فایده‌ای ندارد. ما فقط این عامل حواس‌پرتی را با عامل دیگری جایگزین می‌کنیم.

همه‌ رفتارهای ما، چه از روی حواس‌جمعی باشند و چه از روی حواس‌پرتی، برانگیخته از محرک‌های درونی یا بیرونی‌اند. محرک‌های درونی از درون خودمان به ما علامت می‌دهند. وقتی شکم‌مان قاروقور می‌کند، به دنبال خوراکی می‌گردیم. وقتی سردمان است، ژاکتی برای گرم کردن خودمان پیدا می‌کنیم.

از سوی دیگر، در اطرافمان محرک‌های بیرونی هستند که به ما علامت می‌دهند قدم بعدی‌مان چه باشد، مثل صدای دینگ‌دینگ که باعث می‌شود پیام‌هایمان را چک کنیم، اخبار را نگاه کنیم یا تماس تلفنی‌مان را جواب دهیم. افراد هم ممکن است جزو محرک‌های بیرونی باشند، مثلا همکاری که کنار میز کارمان می‌ایستد.

عوامل حواس‌پرتی همیشه هستند؛ وظیفه‌ ما این است که به دنبال تدبیری برای مدیریت توجه باشیم.

مدل چهار مرحله‌ای حواس‌جمعی، که نیر ایال در کتاب «مدیریت توجه» آن را شرح می‌دهد، ابزاری است برای اینکه به شیوه‌ای جدید جهان را ببینیم و با آن تعامل داشته باشیم:

بر محرک‌های درونی غلبه کنیم، برای تمرکز حواس وقت بگذاریم، محرک‌های بیرونی را مسدود کنیم و به کمک تعهدها از حواس‌پرتی جلوگیری کنیم.

حین خواندن این کتاب که با ترجمه سمیه قوامی نژاد، از سوی انتشارات آریانا قلم روانه بازار نشر شده، به یک دفترچه هم نیاز دارید تا با هم تمرین کنیم و به شناخت هرچه بهتر خودمان برسیم. پس بعد از نوشیدن جرعه‌ای آب و قرار گرفتن در محیطی آرام، قلم‌تان را بردارید، به درون خود سفر کنید و هرچه را که هم‌سو با تمرینات می‌دانید، بر روی کاغذ بیاورید. از رویارویی با خودتان نترسید، این قدم اول موفقیت است!

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان می‌کوشد با انتشار سلسله مطالب «کار خوانی»، مخاطبان خود را در مسیر رسیدن به شناخت بهتر خود، برای رسیدن به رضایت شغلی یاری کند. یادداشت‌های پیشین، با هشتگ کارـخوانی در شبکه‌های اجتماعی این سازمان به نشانی studentcity.isf@ قابل دسترسی است و یادداشت‌های آتی نیز، به معرفی کتاب «مدیریت توجه» اختصاص خواهد داشت؛ کتابی که راهنمایی است برای تصمیم‌گیری و عملی‌کردن تصمیم‌ها و به نتیجه رساندن هدف‌ها، تا نیرو و امیدی به خواننده ببخشد که برای وقت باقیمانده‌اش نقشه بکشد، جاه‌طلبی‌هایش را کشف کند و همان‌طوری زندگی کند که دوست دارد.

مطالب مرتبط