6 مرداد 1403

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان جهاددانشگاهی واحد اصفهان و اداره کل انتقال خون استان اصفهان

نویسنده: طاهره شفیعی

25 تیر 1402

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، تفاهم‌نامه جهاددانشگاهی واحد اصفهان و اداره کل انتقال خون استان اصفهان با هدف همکاری مشترک در عرصه‌های آموزشی، ترویجی، پژوهشی و تحقیقاتی، فرهنگی، سلامت (تشخیصی، درمانی و …)، ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای توسعه کسب و کارهای تخصصی، اشتغال و کارآفرینی، استفاده بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک طرفین، افزایش تعاملات بین بخشی و توسعه کمی و کیفی همکاری‌های علمی طرفین منعقد شد.

این تفاهم نامه ظهر روز شنبه، ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲ توسط دکتر مهدی ژیانپور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان و  دکتر کیان دهراب‌پور سرپرست اداره کل انتقال خون استان اصفهان امضا شد.

دکتر مهدی ژیان‌پور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در جلسه امضای این تفاهمنامه، به معرفی بخش‌های مختلف جهاد اصفهان پرداخت و بیان کرد: در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، در حوزه‌ رسانه دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا مشغول فعالیت هستند. در حوزه دانشجویان نیز سازمان دانشجویان با رویکردی جدید و متناسب با نیاز دانشجویان امروز فعال شده است. همچنین انتشارات جهاددانشگاهی علاوه بر خدمات فرهنگی، نشست‌های کتابخوانی جمعی با عنوان فصل سخن را برگزار می‌کند. مرکز افکارسنجی ایسپا از دیگر زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی است که دقیق‌ترین نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهد و بازوی توانمندی برای دستگاه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش، مراکز مختلف آموزشی جهاددانشگاهی اصفهان در سطح شهر فعال هستند، گفت: ماموریت این مراکز ارائه آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت است. همچنین حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز زیرمجموعه معاونت آموزش فعال است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز بر حوزه مطالعات شهری متمرکز شده‌ایم که سه گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی، گردشگری و کالبدی در موضوعات شهری فعالیت‌ می‌کنند. در عین حال که هیچ کار خویش فرمایی نداریم و کلیه قراردادهای پژوهش کارفرمایی است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با تعرفه عمومی غیردولتی که حتی پایین‌تر از تعرفه خیریه است فعالیت می‌کند، افزود: بزرگترین خسارت این است که آحاد مردم از خدمات آزمایشگاه جهاد آگاه نیستند و اجازه تبلیغات هم نداریم.

ژیان‌پور خاطرنشان کرد: در مجموع جهاددانشگاهی شبکه بزرگی در کشور‌ است که در قالب مراکز مختلف، مجموعه‌های تخصصی، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی فعالیت گسترده‌ای دارد .

دکتر کیان دهراب‌پور سرپرست اداره کل انتقال خون استان اصفهان نیز با اشاره به روحیه جهادی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی، گفت: جهاددانشگاهی هم باری از روی دوش دولت برداشته و هم خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه می‌کند. همچنین تلاش جهاددانشگاهی در حوزه درمان  به صورت آسان، با کیفیت و در دسترس ارزش زیادی دارد.

وی با اشاره به راه اندازی سازمان انتقال خون از سال ۱۳۵۳ در کشور، گفت: 9 مرداد روز ملی اهدا خون است و از جهادگران اصفهان دعوت می‌کنیم در این روز بازدیدی از مراکز انتقال خون داشته باشند. همکاران ما در این مراکز با وجود محدودیت نیروی انسانی و اعتباری، کار علمی و با کیفیتی انجام می‌دهد.

دهراب‌پور با بیان اینکه انتقال خون یک فرایند علمی، پیچیده و هزینه بر و تابع استاندردهای زیادی است، توضیح داد: از زمان ورود تا تزریق فرآورده خونی به بیمار ۱۷۰۰ دستورالعمل وجود دارد که هر دستورالعملی تبصره و ماده‌های زیادی دارد. خوشبختانه تاکنون در استان مشکل خون نداشته‌ایم و ۶۲ بیمارستان در استان در هر دقیقه فرآورده خونی از انتقال خون می‌گیرند، اما باید برای شرایط بحرانی هم آماده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در استان اصفهان به ازای هر هزار نفر جمیعت حدود ۲۵ اهداکننده خون داریم که نسبت به میانگین ۲۶ نفری کشور پایین‌تر است، درحالی که انتظار می‌رود اصفهان از میانگین کشوری هم گذر کند.

سرپرست سازمان انتقال خون استان بر تعامل بیشتر جهاددانشگاهی اصفهان و انتقال خون تاکید و اظهار کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند با ایجاد کانون احیای خون، به افزایش مشارکت جوانان و دانشجویان در اهدای خون کمک کند. از سوی دیگر انتقال خون اصفهان ظرفیت آموزشی بالایی دارد و می‌تواند در برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مثل طب انتقال خون با جهاد اصفهان همکاری کنند. جهاددانشگاهی همچنین می‌تواند افرادی را برای خونگیری آموزش دهد تا در مواقعی مثل ایام محرم به ما کمک کنند. خبرگزاری‌ها هم می‌توانند در مواقعی که اهدای خون کم می‌شود به کمک ما بیایند تا با اطلاع رسانی به موقع و موثر، به حل مشکل مردم کمک کنیم.

 وی بار دیگر از آمادگی برای همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: سازمان انتقال خون فضای خوبی برای کار آموزشی و پژوهشی دارد که می‌توانیم ظرفیت‌های موجود را در اختیار جهاددانشگاهی قرار دهیم تا بتوانیم در نهایت ثمرات خوبی به جامعه برسانیم.

خبرهای مرتبط

نشانی: خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خیابان اندیش، بعد از تالار سبز، جهاددانشگاهی واحد اصفهان