اهداف:
شناخت احساسات | ابراز احساسات مختلف |
افزایش خلاقیت و چالاکی | تمرین خودآگاهی |
روش بازی:
پس از بلندخوانی کتابهای مربوط به احساسات، فعالیتهای زیر پیشنهاد میگردد:
فعالیت اول: با بچهها در مورد احساسات و هیجاناتی که در طی داستان تجربه کردند گفتوگو کنید و از آنها بخواهید با حرکات صورت هر یک از آنها را نشان بدهند.
فعالیت دوم: با استفاده از کاغذرنگی، چسب و قیچی صورتکهایی را به شکل احساسات مختلف شامل: غم، شادی، ترس و خشم بسازید و از بچهها بخواهید آنها را نامگذاری کنند. سپس آنها را درون جعبهای قرار دهید و هر بار یکی از آنها را از جعبه خارج کنید و به بچهها نشان دهید و از آنها بخواهید به شکل همان صورتک درآیند.
در این فعالیت لازم است با کودکان در مورد حالات چهره و حالات بدنی که در طول داستان برایشان اتفاق افتاده و در زمانی که احساسات مختلف را تجربه میکنند صحبت کنید. میتوان از بچهها پرسید، وقتی عصبانی میشوید چکار میکنید؟ مثلا گاهی دندانهایمان را روی هم فشار میدهیم، دستهایمان را مشت میکنیم، صورتمان قرمز میشود، قلبمان تندتند میزند و دیگر حالاتی که ممکن است در زمان عصبانیت رخ دهد را با کمک بچهها لیست کنید.
این تمرین و تکرار آن باعث خودآگاهی در زمان خشم میشود. همین تمرین را میتوان برای احساسات دیگر نیز انجام داد.