1 مهر 1402

جسارت یاددهی از مشخصه‌های بارز جهاددانشگاهی است

15 مرداد 1402

نویسنده: کارشناس روابط عمومی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر مهدی ژیانپور در نشست خبری شورای هماهنگی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی استان اصفهان که به مناسبت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی برگزار شد، بیان کرد: در مورد جهاددانشگاهی می‌توان صحبت‌های زیادی کرد، اما براساس تقسیم‌بندی فعالیت‌ها براساس مدل آیزنهاور ‌می‌توان گفت جهاددانشگاهی در دهه اول فعالیت خود به کارهای مهم فوری می‌پرداخت، اما به مرور در حال تبدیل شدن به نهادی برای پرداختن به فعالیت‌های مهم و غیرفوری است. سازمان‌های بلوغ یافته بخش اعظم وقتشان را به این جنس اقدامات اختصاص می‌دهند که نیازمند سرمایه‌گذاری و تمرکز است و از دیدگاه من این رویکرد جهاد ایثار استراتژیک است.

وی گفت: جهاددانشگاهی در دهه اول انقلاب اسلامی بیشتر متمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی بود و بعد از آن به سمت فعالیت‌های آموزشی رفت، در ادامه نیز تمرکز این نهاد به حوزه پژوهش تغییر کرد. یکی از ویژگی‌های اصفهان این است که بیش از یک جهاددانشگاهی در این استان شکل گرفته و بین جهاددانشگاهی واحد اصفهان و واحد صنعتی اصفهان نیز تقسیم کاری صورت گرفته است؛ به طوری که در واحد اصفهان متمرکز بر حوزه پزشکی و علوم انسانی هستیم.

دکتر ژیانپور با بیان اینکه در سال‌های اخیر جهاددانشگاهی واحد اصفهان بر موضوع شهرشناسی متمرکز شده است، گفت: معتقدم اصفهان شهر اصفهان مظلوم، پر مسئله و در عین حال سرشار از ظرفیت است که اگر مشکلاتش حل شود به استان و کشور کمک می‌کند. بر همین اساس در جهاددانشگاهی واحد اصفهان مفهوم پایداری را در سه بعد اجتماعی، اقتصادی و کالبدی دنبال و تلاش می‌کنیم بازوی مطالعاتی مدیریت شهری باشیم، درحالی که در این حوزه مرجعیت نسبی پیدا کرده و تلاش کرده‌ایم به مسائل دستگاه‌ها پاسخ دهیم.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی واحد اصفهان به همراه واحد صنعتی اصفهان بزرگترین شبکه آموزش مهارتی را در استان دارند، تصریح کرد: ۶ مرکز آموزشی در اصفهان داریم و دو مرکز در شهرستان‌ها نیز در دوران کرونا تعطیل شدند، اما این دوران کمک کرد در زمینه آموزش الکترونیک رشد کنیم که در آینده نیز از آن بی‌نیاز نخواهیم بود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در ادامه فعالیت‌های این واحد در حوزه فرهنگی را یادآور شد و گفت: همانطور که در شعار امسال جهاددانشگاهی تاکید شده، پروژه جهاد پروژه جوانان است و استقرار در دانشگاه نیز برای این است که کمک کنیم دانشجویان با زندگی واقعی مواجه شوند. درحال حاضر ایسنا، ایکنا، سازمان دانشجویان، مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) و انتشارات مهمترین ارکان فرهنگی ما هستند.‌

وی با یادآوری اینکه بعد از یک دوره مقدماتی که جهاددانشگاهی واحد اصفهان مشغول تدقیق زمینه‌های فعالیت بود به مرور بر حوزه شهر متمرکز شد، توضیح داد: متاسفانه هیچوقت به طور رسمی به حوزه شهر در کشور توجه نشده، درحالی که ما این حوزه را به عنوان یک حوزه میان رشته‌ای تعریف و با رویکرد پایداری بر آن تمرکز کردیم. معتقدیم شهر موجود زنده است و باید سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیطی آن مورد توجه قرار گیرد. در این راستا گروه‌های سه گانه مطالعات فرهنگی اجتماعی، مطالعات کالبدی و مطالعات گردشگری تشکیل شد.

دکتر ژیانپور مجاب کردن مدیران برای استفاده از یافته‌های  علمی را پروژه‌ عظیمی دانست و گفت: اینکه اجتماع علمی شکل دهید و پروژه تعریف و اجرا شود خودش داستانی است، اگرچه خوشبختانه جهاددانشگاهی واحد اصفهان چندسالی وارد این حوزه شده و توفیقاتی کسب کرده‌ است. امروز سازمان‌هایی به طور جدی نیازهایشان را تبدیل به پروژه پژوهشی می‌کنند و ما هم برای اجرای این پروژه‌ها ورود می‌کنیم.

وی برخی مفاهیم مثل شهر پایدار و شهر خلاق را از جمله ثمرات فعالیت‌های جهاددانشگاهی واحد اصفهان برشمرد و یادآورشد: همکارانم در جهاددانشگاهی واحد اصفهان هم اکنون درحال بازنگری سند جامع گردشگری استان هستند که جزو اسناد بالادستی است و می‌تواند خط مشی گردشگری استان را برای یک دهه آینده مشخص کند، همچنین یاری‌گری مدیریت شهری در طرح‌های موضوعی و  جامع شهری بوده‌ایم.

مشارکت در بخش تشخیص طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین و همچنین مشارکت در ایده شهروند دوستدار سالمند از جمله مداخلات مطالعاتی همکاران ماست. همچنین تلاش می‌کنیم این تجارب به سطح ملی و بین المللی ارتقا یابد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه هدف جهاددانشگاهی تکمیل تحصیلات و اتصال افراد به دنیای واقعی کار است، توضیح داد: برخی افراد را در بستر حرفه‌ای وارد کار می‌کنیم تا کنار ما کار کنند. این درحالی است که نقطه تاثیر در ارتباط ما با کارفرما است، چون بسیاری از پروژه‌ها ممکن است ظرف ۶ ماه پایان یابد، ولی بیشتر به تحقق آن توسط کارفرما فکر می‌کنیم و خودمان فراتر از شرح خدمات وارد تعامل با بهره‌بردار می‌شویم تا قانع شود این نتایج می‌تواند کمک کند. این رویکرد مصداق سازمان‌های بلوغ یافته پژوهشی در دنیا است که باید وارد سازمان‌ها شده و کمک کنند این سازمان‌ها بتوانند از نتایج پژوهش‌ها استفاده کنند.

وی همچنین در مورد نحوه تعامل با دانشجویان، تصریح کرد: پروژه شهر دانشجو که توسط سازمان دانشجویان ما دنبال می‌شود دقیقا همین هدف را دنبال می‌کند تا در حوزه‌هایی که تمرکز و تخصص وجود دارد و از طرف دیگر محیط واقعی برای اشتغال فراهم است، زمینه ورود دانشجویان را فراهم کنیم.

وی یکی از تعابیر واقعی در مورد جهاددانشگاهی را جسارت یاددهی دانست و گفت: براساس ادبیات روز می‌توان از جهاددانشگاهی به عنوان یک سازمان‌ یاددهنده و یادگیرنده یاد کرد. جهاددانشگاهی از ابتدا این جسارت را داشته و جوانان را در مسیری انداخته که شاید تجربه و دانش کافی نداشته‌اند، اما اشتیاق یه یادگیری داشته‌اند و به همین دلیل می‌بینیم که بسیاری از افراد مهم اجرایی و علمی معترفند که بخشی از تجربه خود را مدیون جهاددانشگاهی هستند.

دکتر ژیانپور با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی شبیه هیچ سازمانی نیست و نباید بشود، توضیح داد: این هست و باید از مسیر بازخوانی تاریخی جهاد دانشگاهی میسر می‌شود. ژیانپور خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در کنار شاکله مفهومی قدرتمندش اصالتی پویا دارد که بر اساس آن مدام می‌تواند ارتقا پیدا کند و با اقتضائات روز هماهنگ شود. ما به عنوان یک سازمان بلوغ یافته بعد از ایجاد دانش باید به تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان توجه کنیم، ولی اینها بر اساس اقتضائات روز است و مفاهیمی مثل جسارت یاددهی را نباید فراموش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مرتبط

نشانی: خیابان هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خیابان اندیش، بعد از تالار سبز، جهاددانشگاهی واحد اصفهان