در این جلسه که نمایندگانی از سازمانها و بخشهای مختلف همچون سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، شهرداری اصفهان، اداره کل دفتر روستایی، جهاد کشاورزی و… حضور داشتند، علیرضا حبیبی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، اظهار کرد: این پروژه بیش از یکسال در دست گروه مطالعات گردشگری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اصفهان به عنوان مشاور طرح بوده است.
وی افزود: «طرح بازنگری و روزآمد نمودن طرح جامع گردشگری استان اصفهان با رویکرد سرمایهگذاری» اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز و اواسط سال ۱۴۰۲ به اداره کل میراث فرهنگی تحویل داده شد.
وی ادامه داد: پیش از این، طرح مذکور توسط گروه مطالعات گردشگری جهاددانشگاهی اصفهان در تاریخ 30 دیماه 1402 برای دکتر زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ارائه شد و در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرارگرفت.
حبیبی گفت: طی فاصله بین برگزاری دو کارگروه عمرانی و اقتصادی استانداری اصفهان، خلاصه مدیریتی طرح برای تمام دستگاههای ذیربط همچون فرمانداران تمام شهرستانها ارسال شد و مشاور طرح به منظور تحقق هرچه بهتر آن، با کارشناسان میراث فرهنگی در تعامل بود.
در ادامه مهندس عباس کیانی با مروری بر شرح خدمات و ارائه طرح بر نقاط قوت و شاخص طرح همچون تهیه پایگاه دادههای مکانی، اولویتهای راهبردی گردشگری استان، ناحیهبندی و پهنهبندی گردشگری استان اصفهان تاکید کرد و گفت: 120 طرح و پروژه موضوعی و موضعی پیشنهادی گردشگری موجود در این طرح در سطوح مختلف ناحیهای، ملی و بینالمللی ارائه شد.
دکتر محمد زاهدی، مشاور طرح و عضو سابق هيئت علمي دانشگاه پيام نور نیز در این نشست، اظهارکرد: از مزایای طرح جامع گردشگری استان اصفهان این است که از نظر زمانی و دادهای به واقعیت نزدیک است که این امر به واسطه پایگاه داده مکانی صورت گرفته است، همچنین تحلیلهای اقتصادی خوب از دیگر نقاط قوت طرح است.
وی افزود: مشاور در تدوین طرح جامع گردشگری به صورت برنامهریزی عقل کل عمل نکرده بلکه با افراد دخیل در حوزه گردشگری استان اصفهان مانند صاحبان سرمایه و سمنهای درگیر در گردشگری مشورت کرده و عقل جمعی در تدوین طرح حاکم است، به تعبیری جلسات متعددی با ذینفعان کلیدی این طرح برگزار شده است.
زاهدی با اشاره به بازدیدهای میدانی این طرح که از 28 شهرستان استان انجام شد، گفت: یکی از نکات درخشان این طرح اخذ دیدگاه گردشگران حاضر در اصفهان است که مورد بررسی قرار گرفته و بعد چهارم گردشگری یعنی گردشگران را در طرح دخیل کرده است.
در پایان این جلسه با نظر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری اصفهان، مقرر شد خلاصه مدیریتی طرح دوباره توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ارگانها و سازمانهای مربوطه ارسال و طی مهلتی 15 روزه پیشنهادها و نقطه نظرات آنها به صورت مکتوب به کارفرما و مشاور طرح ابلاغ شود.